۰ نفر

سرگردانی قیمت نفت در برابر جنگ‌طلبی تجاری آمریکا

۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 291799

سرگردانی قیمت نفت در برابر جنگ‌طلبی تجاری آمریکا

بازارهای نفت روز جمعه بین نگرانیهای پیرامون اختلافات تجاری آمریکا و چین از یک طرف و تبعات اقدامات خصمانه واشنگتن علیه ایران بر روند عرضه جهانی نفت سرگردان بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل آتی با ۵ سنت افزایش نسبت به روز پنج شنبه، به ۷۲.۱۲ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ثابت بود و در ۶۶.۸۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

تحلیلگران می گویند با وجود احتمال کندی رشد اقتصادی به دلیل تشدید تنشهای تجاری میان آمریکا و چین، بازارها همچنان با محدودیت نسبی عرضه مواجه هستند که ناشی از تهدید تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران است.

اگرچه بسیاری از قدرتهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا و خریداران بزرگ آسیایی مانند چین و هند با تحریمهای واشنگتن مخالفت کرده اند اما تاثیر اقدامات خصمانه آمریکا بر میزان عرضه به بازار هنوز مشخص نیست.

میزان افت صادرات ایران به دریافت معافیت خریداران بزرگ آسیایی شامل هند، کره جنوبی و ژاپن بستگی خواهد شد در حالی که چین پیشنهاد آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران را نپذیرفته است.

بازارها روز جمعه در بحبوحه تشدید تنشهای تجاری میان واشنگتن و پکن رفتار محتاطانه ای داشتند. ویلیام اولاگلین، تحلیلگر سرمایه گذاری در شرکت "ریوکین سکیوریتیز" استرالیا در این باره گفت: به نظر می رسد بازار روی ترس تقاضای کمتر از سوی چین به دلیل جنگ تجاری میان چین و آمریکا متمرکز شده است.

چین در جدیدترین دور جنگ تعرفه ای اعلام کرد روی واردات آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار که شامل محصولات پالایش شده، خودرو و تجهیزات پزشکی است، ۲۵ درصد تعرفه وضع خواهد کرد. با این حال نفت که اهمیت زیادی برای بازارها دارد در این فهرست قرار ندارد.

کنت مدلاک از موسسه سیاست عمومی بیکر در این باره گفت: تصمیم پکن منعکس کننده اتکای چین به واردات است و وضع تعرفه روی واردات نفت آمریکا به ضرر خود اقتصاد چین خواهد بود زیرا این کشور ناچار است نفت مورد نیاز خود را وارد کند.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت آمریکا به چین راهی برای کاهش کسری تجاری هنگفت این کشور با بزرگترین اقتصاد آسیا قلمداد می شود. میزان این صادرات در دو سال گذشته صعود کرده و تا اواسط امسال حدود یک میلیارد دلار در ماه ارزش داشت.