۰ نفر

اعلام آمادگی مپنا برای ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه

۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 286549
اعلام آمادگی مپنا برای ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه

مدیرعامل مپنا گفت: این آمادگی توسط شرکت مپنا وجود دارد که تا سال آینده ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کند، اما شرط این مساله این است که بتوانیم مطالبات خودمان را بگیریم و از همان محل نیروگاه بسازیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس علی‌آبادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکل خاموشی‌ها به راحتی قابل حل است و تا سال آینده برطرف می‌شود، اظهار کرد: نیروگاه بادی و خورشیدی قابلیت های بسیار خوبی دارند، اما اولویت ما توسعه بخش بخار نیروگاهی است چرا که علاوه بر ارزان‌تر بودن صد در صد ساخت داخل بوده و اشتغالزایی را نیز زیاد می‌کند و می‌توانیم بدون مصرف سوخت برق تولید کنیم.

وی از فرصت ویژه ایران برای بهره مندی از تبدیل ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه به سیکل ترکیبی در کشورهای همسایه خبر داد و افزود: بزرگترین کار و مزیت ایران در صنعت برق می‌تواند صادرات برق باشد. در کشورهای همسایه ۲۰ هزار مگاوات برق از گازوئیل و ذغال سنگ تولید می‌شود که ما می‌توانیم آن ها را به نیروگاه گازی تبدیل کنیم.

مدیر عامل مپنا با اشاره به پتانسیل‌های ایران در حوزه صنعت برق اظهار کرد:ما توانایی صادرات برق را داریم که باید از این پتانسیل استفاده کنیم و مبادلات خود را افزایش دهیم چرا که این عمل هم اقدام بشردوستانه و هم اقدامی ملی است که درآمد هم برای ما خواهد داشت.

علی آبادی ادامه داد: نباید اجازه دهیم این ظرفیت و بازار آن به دست دیگر کشورها بیفتد چرا که ما امتیازات ویژه جغرافیایی داریم که باید از آن استفاده کنیم. ما در سراسر کشور خط لوله گاز داریم که می‌توانیم با قیمت مناسب تبدیل به برق کرده و صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه باید جزو استراتژی‌های وزارت نیرو باشد، خاطرنشان کرد:در حال حاضر وضعیت احداث نیروگاه و پروژه رمیله در عراق به خوبی در حال انجام و فاز اول آن در شرف اتمام است.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه تاکنون ریالی از منابع صندوق توسعه ملی برای این صادرات استراتژیک استفاده نکرده‌ایم، عنوان کرد: این پروژه نزدیک ۲۰۰۰ میلیارد دلار صادرات برای ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه است که در بصره ایجاد و گاز آن نیز از ایران تامین می‌شود که البته امیدواریم صندوق توسعه ملی کمک کند که بخش‌های بعدی تکمیل شود.

وی با تاکید به این مساله که احداث نیروگاه در خارج از کشور علاوه بر اشتغال‌زایی درآمد خوبی را نصیب کشور کرده و منافعی را نیز برای کشورهای همسایه به دنبال دارد، تصریح کرد:در حال حاضر کشور نیازمند وحدت است باید انتقادات سازنده باشد و به دولت کمک کنیم که بتوانیم از بحران عبور کنیم.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه از جمله اقدامات اساسی صنعت برق تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی برای افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم است که سال‌ها پیش تبدیل به قانون شده است، خاطر نشان کرد: مپنا در جهت تصویب این قانون تلاش کرده و داوطلب شده که آن را اجرا کند.

علی آبادی با بیان اینکه بر اساس آن قانون شرکت‌هایی که دارای نیروگاه بودند اگر تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شدند از محل ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت سرمایه‌گذاری آنها از سوی دولت جبران می‌شدند، بیان کرد:تولید برق در ایران عمدتا از نیروگاه‌های حرارتی انجام می‌شود و با توجه به اینکه بعضی از نیروگاه‌های ما فرسوده هستند و آنهایی نیز که جدید هستند سیکل ساده هستند راندمان حدود ۳۴ درصد دارند که مجموعا راندمان نیروگاه‌های سیکل ساده و بخاری را در نظر بگیریم به ۳۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: البته نیروگاه با راندمان ۵۰ درصد نیز در کشور فعال است، اما به طور میانگین راندمان نیروگاهی در ایران بیش از ۳۷ درصد تخمین زده می شود که می توان گفت این در صد در مقایسه با مقیاس جهانی نسبتا مطلوب است اما در مقایسه با نیروگاه‌های جدید راندمان خوبی محسوب نمی‌شود.

مدیر عامل گروه مپنا با بیان اینکه اکنون این فرصت وجود دارد که نیروگاه‌های واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی شوند افزود: نیروگاه‌های واحد گازی و بخار هر دو تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شوند، به این ترتیب مطمئن هستیم در مدت کوتاه افزایش جدی در راندمان به وجود می‌آید و به مرز ۵۰ درصد نزدیک می‌شود.

علی آبادی با با بیان این که در حال حاضر نیروگاه پرند همزمان با نیروگاه فردوسی در خراسان رضوی و عسلویه در جنوب کشور با سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیون یورو برای هر کدام و مجموعا ۱.۲ میلیارد یورو در حال اجرا است، گفت: نیروگاه پرند ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که واحد اول آن در آبان ماه سال گذشته وارد مدار شد و واحد دوم نیز هفته آینده سنکرون می‌شود و چنانچه همه عوامل فنی مساعدت کنند هفته آینده در اختیار شبکه سراسری قرار خواهد گرفت و کمک موثری به صنعت برق کشور خواهد بود و تا حدی از خاموشی‌ها برطرف خواهد شد.