۰ نفر

کارشناس موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی؛

سئول به واردات نفت ایران متکی است

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 284267
سئول به واردات نفت ایران متکی است

کارشناس موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی می گوید این کشور به طور جدی به واردات نفت ایران متکی است و فشارهای آمریکا بر چین و ایران در روزهای اخیر می تواند برای کره ای ها گران تمام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'لی دا سوک' کارشناس کره ای در گفت و گو با روزنامه ژاپن تودی می گوید: کره جنوبی بیش از حد به نفت وارداتی از ایران و سایر کشورها متکی است و تنش های اقتصادی می تواند به این کشور ضربات زیادی وارد کند.
او خاطر نشان کرده است تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای تحریم خرید نفت ایران و جنگ تجاری این کشور با چین، اوضاع را بغرنج کرده است.
این کارشناس موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی می افزاید اقتصاد کره جنوبی به تجارت وابستگی فراوانی دارد و انتشار این اخبار و بویژه بروز نبرد تجاری بزرگ بین آمریکا و چین برای این کشور بسیار نگران کننده و خسارت بار است.
ژاپن تودی در ادامه می نویسد به دنبال سیاست های بحث برانگیز دولت آمریکا، پالایشگاه های آسیایی به تکاپو افتاده اند تا در شرایط متغیر روز و با توجه به درگیری تجاری چین و آمریکا و مساله فشارهای ترامپ بر ایران، نفت مورد نیاز خود را هر طور که شده است خریداری کنند.
این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره توقف خرید نفت کره جنوبی از ایران منتشر شده است که منابع آن هم نامعلوم است آمریکایی ها با جوسازی های رسانه ای سعی دارند وانمود کنند در برنامه متوقف کردن خرید نفت ایران از سوی شرکای تجاری این کشور، موفقیت هایی بدست آورده اند در حالی که کشورهای مختلف مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی تا کنون به این درخواست آمریکا جواب مثبت نداده اند.
کره جنوبی از زمان امضای برجام و کاسته شدن از تحریم ها علیه ایران میزان قابل توجهی نفت از ایران وارد کرده و امروزه 13،1 درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تامین می کند. 
با این وجود کره جنوبی 53 درصد از میعانات نفتی خود را از ایران می خرد که 73 درصد از این میعانات فقط نفت است. 
ایران و کره جنوبی در سال 2017 بیش از 12 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند که از این مبلغ فقط 4 میلیارد دلار به فروش محصولات از کره جنوبی به ایران اختصاص داشت. 
کره جنوبی در پنج ماه اول سال جاری میلادی، روزانه نزدیک 296 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده و بعد از چین و هند، بزرگ‌ترین مشتری آسیایی نفت ایران بوده است.