۰ نفر

پیش بینی مصرف روزانه ۸۸میلیون لیتر بنزین

تولید بنزین کشور به روزانه ٩۶میلیون لیتر افزایش می‌یابد/ ضرورت کاهش واردات بنزین

۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴
کد خبر: 264169
تولید بنزین کشور به روزانه ٩۶میلیون لیتر افزایش می‌یابد/ ضرورت کاهش واردات بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با اشاره به وارد مدار شدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، گفت: با راه اندازی این فاز و افزایش تولید بنزین کشور به روزانه 96 میلیون لیتر با مازاد تولید بنزین مواجه شده و علاوه بر قطع واردات می توان بنزین نیز صادر کرد.

سید محمدرضا موسوی خواه  درباره میزان تولید بنزین کشور اظهار داشت: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین کشور به روزانه 84 میلیون لیتر می رسد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: همچنین با راه اندازی فاز سوم این پالایشگاه حدود 12 میلیون لیتر دیگر نیز به تولید بنزین کشور افزوده شده و در مجموع میزان تولید به روزانه 96 میلیون لیتر خواهد رسید.

** قطع واردات و آغاز صادرات بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره واردات بنزین نیز بیان داشت: میزان واردات اکنون کمتر از پنج میلیون لیتر در روز است که براساس برنامه ریزی انجام شده، امسال باید میانگین واردات به روزانه 4.5 میلیون لیتر باید کاهش یابد.

وی به وارد مدار شدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این پالایشگاه، با مازاد تولید بنزین مواجه شده و بدین ترتیب، علاوه بر قطع واردات، می توان بنزین نیز صادر کرد.

** ثبت رکورد تاریخی در مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره میزان مصرف بنزین در کشور، گفت: رکورد تاریخی مصرف بنزین در کشور به 28 اسفند ماه 96 به میزان 116 میلیون لیتر تعلق دارد.

وی، علت افزایش مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی را رشد میزان تولید خودرو و همچنین افزایش مسافرتها بیان کرد.

وی با یادآوری اینکه سالانه حدود یک میلیون خودرو در کشور تولید می شود، اضافه کرد: میزان مصرف بنزین در نوروز امسال نسبت به مشابه پارسال حدود 13 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی خاطرنشان کرد: رکوردهای پیشین مصرف بنزین در کشور به روز وقوع زلزله در تهران با 108 میلیون لیتر و پایان ماه مبارک رمضان و آغاز مسافرت های برون شهری با 106 میلیون لیتر تعلق داشت.

وی درباره پیش بینی مصرف بنزین در سال 97 نیز گفت: میانگین مصرف پارسال روزانه 80 میلیون و 500 هزار بود که پیش بینی می‌شود امسال به بیش از 88 میلیون لیتر افزایش یابد.

 پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می رود با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه در قالب سه فاز 120 هزار بشکه ای ساخته می شود.

با راه اندازی سه فاز این پالایشگاه، 36 میلیون لیتر بنزین به تولید بنزین کشور افزوده می شود. این پالایشگاه 730 هکتاری در نزدیکی پالایشگاه بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد.