۰ نفر

افزایش عرضه اوپک نفت را ارزان کرد

۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۳
کد خبر: 209809
افزایش عرضه اوپک نفت را ارزان کرد

روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه افزایش موجودی اوپک گزارش شده است. این در حالی ست که از اوایل هفته گذشته با افزایش تقاضای آمریکا برای بنزین و نشانه هایی مبنی بر کاهش موجودی بنزین این کشود، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

 به گزارش رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۳۴ دلار صورت گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، آن طور که تجار می گویند، تقاضای قوی در ایلات متحده آمریکا موجب تقویت قیمت ها شده است، اما در این میان تولید بالای تولید کنندگان عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) موجب شده است که این افزایش قیمت ها محدود شود.

آمارها ی تامسون رویترز ایکون نشان می دهد که محموله های نفت خام اوپک و روسیه، فارغ از نفت انتقال یافته از طریق خط لوله ها، در ماه جولای رکورد سال ۲۰۱۷ را ثبت کرده است و به ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده، این در حالی ست که در ماه ژانویه، میزان محموله ها ۳۰.۵ میلیون بشکه در روز بوده.

اداره اطلاعات انرژی اعلام کرده است که موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ جولای تنها ۱.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۸۱.۹ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که تحلیلگران انتظار داشتند ،گزارش های منتشر شده از موجودی نفت آمریکا در روز چهارشنبه، کاهش ۲.۹ میلیون بشکه ای را در هفته گذشته نشان دهند.

با این که موجودی نفت آمریکا کمتر از پیشبینی ها کاهش داشته است، این پنجمین هفته متوالی ست که موجودی نفت آمریکا کاهش یافته است. این در حالی ست بررسی های رویترز نشان می دهد که تولید نفت اوپک علی رغم قرارداد کاهش تولید، در ماه جولای افزایش یافته است.

تاماس وارگا، کارگزار نفت در PVM در این باره گفته است: « اصلی ترین استدلال برای افزایش قیمت ها این است که ما اکنون در نیمه دوم سال هستیم و انتظار می رود که تقاضای جهانی افزایش بسیار زیادی یابد.»

آمارهای اداره اطلاعات انرژی نشان می دهد که با بالارفتن مصرف بنزین، فعالیت پالایشگاه ها افزایش یافته است و نیاز بیشتری به نفت خام دارند. این امر موجب شده است که در هفته گذشته نفت مورد نیاز پالایشگاه ها ۱۲۳ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۹.۸۴ میلیون بشکه در روز برسد.

برخی پیش بینی کننده ها من جمله آژانس بین المللی انرژی برآوردشان از میزان تقاضا برای نفت را افزایش داده اند. همچنین شرکت نفتی BP، که سه شنبه درآمد خود را گزارش کرد، به این مسئله خوشبین بوده است که تقاضا برای نفت ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

برایان گیلوری، رئیس بخش مالی BP به رویترز گفته است که: "تقاضای جهانی بسیار قوی است و قیمت ها حول و حوش سطحی که امروز دیده می شود، باقی می مانند."

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. اما با این حال قیمت هردو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت از آن تاریخ به بعد سقوط بیشتری داشته است.

افزایش تولید کشور هایی که از توافق کاهش تولید نفت معاف شده اند، یعنی لیبی و نیجریه، موجب افزایش تولید اوپک در ماه گذشته شده بود.

ماه گذشته تولید اوپک روزانه ۹۰ هزار بشکه افزایش یافت و به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۷ رسید. این افزایش تولید بیشتر از جانب لیبی به عنوان یکی از کشور های معاف از قرارداد کاهش بوده است.