۰ نفر

کاهش ۵ تا ۱۰درصد مصرف برق، مانع خاموشی می‌شود

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 204647
 کاهش ۵ تا ۱۰درصد مصرف برق، مانع خاموشی می‌شود

فلاحتیان: همکاری صنابع، کشاورزی و مشترکان پر مصرف پیک بار را 3 هزار مگاوات کاهش داد و از خاموشی جلوگیری کرد

در چند روز اخیر مصرف برق کشور به شکل افسارگسیخته‌ای رشد کرد و رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت. رقم بی‌سابقه 55 هزار و 400 مگاوات در ظهر چهاردهم تیرماه که اندکی افزایش آن می‌تواند منجر به خاموشی شود و خاطرات تلخ دهه 60 را زنده کند. چراکه توان تولید برق کشور اکنون در همین حدود است و بیشتر از این رقم تأمین برق با مشکل رو به روست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه میزان تولید برق کشور رقمی در حدود 55 هزار و 500 مگاوات است،  اظهار کرد: خاموشی در کمین کشور است. اما اگر مشترکان برق شهری و روستایی 5 تا 10 درصد مصرف برق خود را مدیریت کنند، می‌توانیم امسال را بدون قطع برق سپری کنیم.

هوشنگ فلاحتیان افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در همه بخش‌های کشور را عامل رشد مصرف دانست و گفت: پیک بار سال گذشته کمتر از 53 هزار مگاوات بود و از ابتدای سال 7.3 درصد رشد مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده‌ایم. چراکه گرمای امسال بی‌سابقه بوده است و با افزایش دمای هوا به دلیل استفاده از تجهیزات سرمایشی مصرف برق نیز رشد خواهد کرد. برای مثال در روزهای اخیر دمای هوای شهرهای سیستان و بلوچستان و بسیاری از شهرهای جنوبی کشور از 56 درجه عبور کرد که دمای بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم پیک بار امسال از 55 هزار و 400 مگاوات فراتر نرود، اذعان کرد: برای پیک سایی و کاهش میزان مصرف برق امسال با مشترکان پرمصرف، صنایع و بخش کشاورزی قرارداد همکاری به میزان 3 هزار مگاوات امضا کرده‌ایم. این جلب همکاری باعث شده که مصرف تابستان امسال 3 هزار مگاوات کمتر شود و از خاموشی جلوگیری کند.

به گفته فلاحتیان اگر همکاری صنایع، کشاورزی و مشترکان پرمصرف نبود در چهاردهم تیرماه مصرف برق بیش از 57 هزار و 500 مگاوات می‌شد که توان تولید نیروگاه‌های کشور به هیچ وجه پاسخگوی این نیاز نبود و قطعاً با خاموشی مواجه می‌شدیم.

اجتناب مصرف‌های غیر ضروری

قطعا اگر برای مدیریت مصرف برق دست به دست هم ندهیم، ساکنان شهرهای گرمسیری و جنوبی کشور دچار مشکلات طاقت فرسایی خواهند شد. چراکه در ظهر تابستان تحمل گرمایی نزدیک به 60 درجه بدون هیچ وسیله سرمایشی سخت و ناگوار است. در چنین شرایطی جهت جلوگیری از بروز خاموشی، علی‌الخصوص در استانهای گرمسیر کشور، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.

معاون وزیر نیرو با درخواست از صنایع، کشاورزان و مشترکان پرمصرف برای ادامه همکاری اظهار کرد: مشترکان بخش خانگی تقریباً 5/34 درصد، صنعت 32 درصد و کشاورزی 17 درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند و مابقی مربوط به بخش تجاری و خدمات عمومی است. از تمام بخش‌ها بویژه مشترکان بخش خانگی تقاضا می‌کنیم که مصرف خود را در ساعات پیک کاهش دهند و از به کار بردن وسایل برقی غیر ضرور و روشن کردن لامپ‌های اضافه خودداری کنند.

فلاحتیان با اشاره به اینکه امسال بیش از 2 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شده و صدها ایستگاه و هزاران کیلومتر شبکه انتقال برق به بهره‌برداری رسیده است؛ تصریح کرد: آمادگی لازم برای بهره‌برداری حداکثری از تأسیسات ایجاد شده و نیروگاه‌ها با رکورد 98.5درصد آمادگی در مدار قرار گرفته‌اند اما همه چیز بستگی به همکاری مردم و درجه دما طی روزهای آتی دارد. لذا برای مقابله با خاموشی و تأمین برق پایدار باید مصرف را در ساعت‌های اوج بار یعنی 12 تا 16 و 20 تا 23 مدیریت کنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به بیانیه وزارت نیرو و شرکت توانیر تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم که کولرهای آبی را تا حد امکان در دور کند قرار دهند، کولرهای گازی را در حالت 23 تا 25 درجه سانتی گراد تنظیم کنند، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشوئی، ظرفشویی و جاروبرقی به طور همزمان خودداری کنند. ضمن آنکه خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.