۰ نفر

در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر

چیت چیان:صنعت آب و برق از رکود خارج شد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 189417
چیت چیان:صنعت آب و برق از رکود خارج شد

وزیر نیرو گفت: با توجه به آمار و ارقام موجود در صنعت آب و برق باید گفت که در حال حاضر این صنعت به‌طور کامل از رکود خارج شده است.

حمید چیت‌چیان امروز در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر تجهیزات خدمات فنی مهندسی صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: توسعه صادرات یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی است و با توجه به این‌که این مساله در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تعریف شده است برای ما اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: براساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده در حال حاضر پیشرفته‌ترین تجهیزات آب و برق توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود. علاوه بر این نیز در حدود ۴۰ کشور در دنیا از خدمات فنی و مهندسی ایران در صنعت آب و برق بهره‌مند هستند.

وزیر نیرو با اشاره به آمارهای موجود در این عرصه، اظهار کرد: طی پنج سال اخیر ۵۰ تا ۹۸ درصد از صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه آب و برق بوده است.

چیت‌چیان هدف از ایجاد این همایش را تعامل بیشتر دست‌اندرکاران صادرات صنعت آب و برق دانست و افزود: بی‌شک با تعامل مسوولان در این حوزه مشکلات صنعت آب و برق در زمینه‌ی صادرات برطرف خواهد شد که این مساله نیز می‌تواند موجب ارتقاء کشور در حوزه اقتصادی و سیاسی شود.

وی با بیان این‌که صادرات خدمات فنی و مهندسی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در مجموع ۴.۶ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: در این سال‌ها بیش از یک میلیارد دلار تنها در بخش برق صادرات داشته‌ایم که بیشتر این صادرات نیز به آسیای میانه، آفریقا، ترکیه، روسیه، مالزی و اندونزی بوده است.

به گفته وزیر نیرو، طی ۱۵ سال گذشته و قبل از این دولت حدود ۱۵۰ روستا به جمع روستاهای دارای شبکه آب شرب پیوسته شد اما این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ به تنهایی ۲۹۸۵ روستا به شبکه آبرسانی کشور متصل شده است.

چیت‌چیان اظهار کرد: در مجموع طی ۳.۵ سال اخیر ۵۲۰۰ روستا به جمع روستاهای دارای آب شرب پیوستند و در حال حاضر بیش از ۲۹۰۰ شرکت پیمانکاری در بخش آبرسانی روستایی با به‌کارگیری بیش از ۵۰ هزار پرسنل مشغول به کار هستند.

وی با بیان این‌که علی‌رغم این مساله که تمام کارخانه‌های لوله‌سازی به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند اما نقطه بحرانی همچنان تامین لوله است، افزود: این مساله نشان می‌دهد صنعت آب و برق به‌طور کامل از رکود خارج شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ که هدفمند یارانه‌ها آغاز شد ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه به مدار آمد و تا سال ۱۳۹۳، ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات در یک ساعت کاهش یافت که این مساله می‌توانست آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به شبکه وارد کند.

چیت‌چیان تاکید کرد: این مساله در حالی است که در سال ۱۳۹۴، ۱۵۰۰ مگاوات، در سال ۱۳۹۵، ۲۲۰۰ مگاوات وارد مدار شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال نیز بیش از ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

وی ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که تمام صنایع پیمانکاران و شرکت‌ها با تمام توان مشغول به فعالیت هستند که این موضوع گویای خروج صنعت آب و برق از رکود است.

وزیر نیرو در خصوص این مساله که آیا امسال شاهد خاموشی در فصل تابستان خواهیم بود، اظهار کرد: امیدواریم امسال هیچ خاموشی در کشور به وجود نیاید اما طبق روال هر ساله از مصرف‌کنندگان خواستاریم که ما را برای گذر از پیک تابستان همراهی کند.