۰ نفر

وزیر نفت کویت: با توافق دسته‌جمعی توافق وین را تمدید می‌کنیم

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 189056
وزیر نفت کویت: با توافق دسته‌جمعی توافق وین را تمدید می‌کنیم

وزیر نفت کویت با اشاره به رایزنی های به عمل آمده میان اعضای اوپک با هدف ارزیابی شرایط قیمت نفت گفت: با هماهنگی تمامی صادرکنندگان نفت، تلاش برای تمدیدتوافق نفتی وین به مدت شش ماه دیگر انجام می شود.

عصام المرزوق وزیر نفت کویت که ریاست کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتی وین را برعهده دارد در اظهاراتی تاکید کرد : با حمایت هایی که از سوی صادرکنندکان غیر عضو اوپک به عمل می آید توافق نفتی وین تمدید خواهد شد و پیش بینی ها بر دستیابی به توافقی مشترک در این زمینه استوار است .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: در حال حاضر رایزنی ها میان اعضای اوپک در این زمینه انجام می شود و روسیه نیز موافقت اولیه خود را برای مشارکت در پروسه تمدید توافق نفتی وین اعلام کرده است.

قراراست اعضای اوپک در تاریخ 25 مه(4خرداد) برای بررسی آخرین تحولات بازارهای نفت و تصمیم گیری پیرامون سیاستهای نفتی تا پایان سال 2017 گرد هم آیند.

وزارت نفت کویت همچنین تاکید کرده است که بسته شدن پالایشگاه الشعیبه هیچ گونه تغییری در سطح نفت تولیدی این کشور ایجاد نکرده است و کویت به تعهدات خود برای اجرای توافق وین پایبند می باشد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد. براساس این توافق اوپک یک میلیون و200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.

اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر(بیستم آذر)، تولید کنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز درمجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک از سال 2001 میلادی تاکنون به شمار می رود.