۰ نفر

پرداخت یارانه برای ۸۰ درصد قیمت تمام شده برق

۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶
کد خبر: 175593
پرداخت یارانه برای ۸۰ درصد قیمت تمام شده برق

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو با بیان این که قیمت تمام شده تولید برق کیلو وات ساعتی ۳۰۰ تومان است گفت: به ازای هر کیلو وات ساعت ۲۵۰ تومان یارانه می دهیم و این یارانه در سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

علیرضا دائمی در  مصاحبه با رادیو گفت وگو با بیان اینکه صنعت برق جزو موارد موفقی است که بخش خصوصی در آن حضور پیدا کرده است، گفت: حدود 55 درصد از تولید برق کشور توسط بخش خصوصی دارد انجام می شود. بخش عمده تولید انرژی تجدید پذیر و نو نیز توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و اجرا می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با تصریح بر اینکه بخش خصوصی برق بسیار فعال است، اظهار داشت: سندیکای برق یکی از قوی ترین سندیکاها در ساخت تجهیزات مختلف است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده برق با سوخت کیلو وات ساعتی 300 تومان است و این کمترین قیمت در میان کشورهای همسایه است اما قیمتی که ارائه می شود یک ششم آن است یعنی به ازای هر کیلو وات ساعت 250 تومان یارانه می دهیم و این یارانه در سال رقم بسیار بالایی می شود و حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو با اشاره به فعال بودن بخش خصوصی عنوان داشت: علت این مسئله آن است که دولت با یارانه این مابه التفاوت را جبران می کند. برقی که بابت هزینه تولید از تولید کننده حدود 70 تومان خریداری می کنیم و در مورد انرژی های نو 400 تومان پرداخت می شود و اینها تنها برای تبدیل انرژی است یعنی پول سوخت داخل آن نیست؛ در مقابل تنها کیلو وات ساعتی 60 تومان برق را به فروش می رسانیم. این بدان معنا است که در حال پرداخت یارانه هستیم.

دائمی یکی از اهداف هدفمندی یارانه ها را واقعی کردن قیمت های حامل های انرژی است، گفت: با صرفه جویی ناشی از تفاوت قیمت تکلیفی و آزاد را به صورت یارانه به مردم بدهیم. قرار بود در پایان برنامه پنجم یعنی تا سال 94 به این مهم دست پیدا کنیم اما به دلایلی از جمله نوسانات قیمت ارز این اتفاق نیافتاد.

وی اضافه کرد: مجددا در برنامه ششم در این جهت برنامه ریزی صورت گرفته تا در پایان برنامه ششم به این هدف برسیم. البته این بدان معنا نیست که برق را گران تر کنیم بلکه اگر مصرف کننده برق هزینه بیشتری پرداخت کند، آن هزینه تجمیع می شود و به جامعه برمی گردد.

وی خاطر نشان شد: در وزارت نیرو معتقد هستیم، رساندن قیمت تمام شده برق به قیمت واقعی می تواند در اقتصاد موثر باشد یعنی هم بخش خصوصی توسعه پیدا کند و هم بخش دولتی منتفع شود.