۰ نفر

کاهش ۱۹ درصدی خرید نفت ایران از سوی هند

۱ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳
کد خبر: 165769
کاهش ۱۹ درصدی خرید نفت ایران از سوی هند

واردات نفت هند از ایران در نوامبر نسبت به ماه پیش از آن ۱۹ درصد کاهش یافت و در مقابل، فروش عربستان سعودی و عراق به این خریدار بزرگ آسیایی افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، آمارهای نفتکش‌ها که از سوی بخش "تحقیقات و پیش بینی‌های نفتی تامسون رویترز" تهیه شده است، نشان داد صادرات نفت ایران به هند در نوامبر به حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با ۷۶۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در اکتبر کاهش داشت اما در مقایسه با ۱۳۸ هزار بشکه در روز در نوامبر سال ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کاهش صادرات ایران در نوامبر پیش از توافق اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان جهانی برای کاهش تولید با هدف حمایت از قیمتها، روی داد. ایران که یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است، از توافق کاهش تولید معاف شده است.

طبق آمار، صادرات نفت از ایران به هند در فاصله ژانویه تا نوامبر بیش از دو برابر افزایش یافت و به ۴۶۸ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز در مقایسه با ۲۰۵ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ رسید.

هند در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۶ مجموعا ۴.۲۸ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است که در مقایسه با ۳.۹۸ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته، ۷.۶ درصد رشد داشته است.

متوسط واردات نفت هند از ایران در فاصله آوریل تا نوامبر که هشت ماه نخست سال مالی هند است، ۱۲۶ درصد افزایش یافت و به ۵۳۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز رسید. سهم تهران در کل خریدهای نفتی هند از ۵.۹ به ۱۲.۵ درصد افزایش یافت.