۰ نفر

شکست طلسم ٢٩ ساله

۱ دی ۱۳۹۵، ۹:۰۸
کد خبر: 165680
شکست طلسم ٢٩ ساله

یک رکورد دیگر در پارس جنوبی، بزرگ‌ترین قطب گازی جهان، به زودی به ثبت می‌رسد.

 پس از٢٩ سال رقابت نابرابر در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی با قطر سرانجام سال آینده برداشت ایران از این میدان با قطر برابر می‌شود. این خبر بعد از تولید نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت در روز و البته دیپلماسی موفق شیخ‌الوزرا در اجلاس ١٧١ اوپک برای گرفتن این حق، می‌تواند دستاورد بزرگ دیگری برای صنعت نفت و گاز ایران باشد. محمد مشکین فام، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران منطقه ویژه پارس جنوبی همزمان با هجدهمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تاکنون سابقه نداشته است که در طول یک‌سال ظرفیت برداشت گاز از میدان پارس جنوبی ١٤٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، او همچنین سال ٩٥ را سالی خوب برای شرکت نفت و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک ارزیابی کرد و افزود: تا امروز ٩٥ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه شده است که تا پایان امسال مقدار افزایش به ١٤٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. مشکین فام حجم برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در سال ٩٢ را از ١٠ فاز ٢٨٢ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که هم‌اکنون با انتقال گاز فاز ٢١ به شبکه سراسری این رقم به ٥٠٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. تا پایان این هفته نیز با وارد مدار شدن ردیف دوم پالایشگاه فاز ٢٠، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ٥١٥ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در مجموع برای توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی باید ٩١ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود که از سال ٧٧ (آغاز توسعه فازهای پارس جنوبی) تا آذرماه امسال حدود ٧٠ میلیارد دلار از این رقم برای توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است. این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده در آینده نیز ٢١ میلیارد دلار دیگر برای توسعه فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی هزینه می‌شود.

حضور فعال توتال در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ٩٦ همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز ١١ که به تازگی موافقتنامه اصولی (HOA) آن با کنسرسیوم توتال، شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد؛ تکمیل می‎شود. با فرض گاز ٢٥ سنتی و میعانات گازی ٥٠ دلاری؛ با تکمیل فازهای پارس جنوبی روزانه ٢٧٢ میلیون دلار معادل ٩٠ میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور ایجاد می‌شود. او با بیان اینکه ایران هم‌اکنون روزانه ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند، گفت: با ظرفیت‎سازی انجام شده تا پایان امسال این مقدار به ٥٥٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به گفته این مقام مسوول تا پایان امسال فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به صورت رسمی افتتاح می‌شوند. این در حالی است که هم‌اکنون برداشت گاز از این فاز در حال انجام است؛ اما به دلیل تاکید وزارت نفت برای تکمیل همه واحدها؛ با تکمیل واحد گوگرد‌سازی شاهد افتتاح رسمی این فاز هستیم.

محدودیت تامین سرمایه ندارم!

مشکین فام با اشاره به اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی از سوی وزارت نفت که سبب به تولید رسیدن تعدادی از فازهای این میدان در دولت یازدهم شد، افزود: به دلیل تحریم‌ها، شرکت ملی نفت با محدودیت منابع مالی مواجه بود که براین اساس به اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی پرداخت که این موضوع سبب تولید تعدادی از فازها در دولت یازدهم شد؛ این درحالی است که اگر به اولویت‌بندی فازها نمی‎پرداختیم هم‌اکنون همه فازهای پارس جنوبی پیشرفت حدودی ٨٠ درصدی داشتند بدون اینکه گازی برداشت شده و عایدی برای کشور داشته باشد. با توجه به اینکه دیگر محدودیت منابع مالی برای تزریق منابع به پروژه‎های پارس جنوبی وجود ندارد، بر این اساس منابع مالی به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه‎ها تزریق می‌شود.

کمک از مشاور فرانسوی

وی با بیان اینکه افت فشار گاز در فاز ١١ پارس جنوبی از همان ابتدا ملموس بود و براین اساس در قرارداد توسعه این فاز مساله ساخت سکوی تقویت فشار گاز گنجانده شده است، ادامه داد: قرار شده است ساخت این سکو الگویی برای سایر فازهای دیگر پارس جنوبی باشد؛ با این حال شرکت نفت وگاز پارس به موازات مطالعات شرکت توتال در این بحث، این موضوع را به صورت مستقل با همکاری مشاور بین‌المللی فرانسوی پیگیری می‌کند.

مشکین فام افزود: برای ساخت سکوهای تقویت فشار تا حد ممکن از ظرفیت ساخت داخل بهره خواهیم برد؛ ضمن اینکه پیمانکاران داخلی نیز باید در این بخش توان خود را ارتقا دهند. انتظار داریم سکوهای تقویت فشار گاز تا چهارسال آینده در فاز ١١ پارس جنوبی نصب شوند.

این مقام مسوول با اشاره به بی‌تجربگی ایران در ساخت سکوهای تقویت فشار، تاکید کرد: فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار باید حتما به ایران منتقل شود که بر این اساس شرکت توتال بازدیدی از یاردهای ایران در بوشهر، بندرعباس و خرمشهر داشته است تا نحوه آماده شدن این یاردها را برای ساخت این سکوها بررسی کند.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به امضای موافقتنامه اصولی برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی میان کنسرسیوم توتال، سی‎ان‎پی‎سی و شرکت پتروپارس در ١٨ آبان ماه امسال، گفت: هم‌اکنون ٨٠ درصد پیش‌نویس قرارداد به پایان رسیده است و هم‌اکنون در حال انجام کارهای مربوط به ضمایم قرارداد هستیم.

مشکین‌فام با تاکید بر اینکه پیش‌نویس قرارداد فاز ١١ پارس جنوبی براساس منافع ملی تهیه می‌شود، ادامه داد: پیش‌نویس قرارداد نخستین‌باری است که از سوی ایران تهیه شده است و به پیمانکار تحویل می‌شود که آنها هم می‌توانند دیدگا‎ه‎های خود را به ما اعلام کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس، پیش از این و در قراردادهای بیع متقابل پیمانکاران پیش‌نویس قرارداد را آماده می‎کردند و به کارفرما تحویل می‌دادند که این‌بار در مدل جدید قراردادهای نفتی، کارفرما پیش‌نویس را آماده کرده و به پیمانکار تحویل می‌دهد.

تعیین تکلیف «فرزاد بی» تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس درباره تعیین تکلیف میدان «فرزاد بی» که ایران با کشور عربستان در این میدان مشترک است، گفت: هم‌اکنون مذاکرات فنی و مالی با هندی‌ها در جریان است که انتظار داریم تا پایان امسال تکلیف توسعه این میدان هم مشخص شود.  مشکین‌فام با بیان اینکه توسعه «فرزاد بی» پیچیده‌تر از میدان گازی پارس جنوبی است، افزود: این میدان به لحاظ میزان ترکیبات گوگردی، مخزن و فشار مخزن با میدان گازی پارس جنوبی کاملا متفاوت است؛ ضمن اینکه میعانات گازی هم در محصولات تولیدی این میدان قرار ندارد. وی همچنین درباره توسعه میدان‌های گلشن و فردوسی نیز افزود: توسعه بخش گازی این میدان‌ها بر عهده شرکت نفت وگاز پارس است که در حال حاضر شرکت ملی نفت به دنبال پیمانکار مطمئنی برای توسعه این میدان‌هاست. ضمن اینکه هرگز توسعه این میدان‌ها از دستور کار شرکت نفت خارج نشده است.

ایران به قطر می‌رسد

وی درباره ظرفیت برداشت گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی، قطری‎ها ظرفیت ٢١ میلیارد فوت مکعبی برای برداشت گاز از این میدان مشترک دارند. مشکین‌فام با اشاره به محدودیت‌های قطر در برداشت گاز از این میدان، افزود: صادرات گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی به ال‎ان‎جی محدود می‌شود؛ این در حالی است که ایران گاز برداشت شده از این میدان را به مصارف داخلی می‌رساند.

به گفته این مقام مسوول برداشت گاز قطر از میدان پارس جنوبی به بازار ال ان جی بستگی دارد؛ با این حال این کشور روزانه به‌طور میانگین ٦٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت دارد که ایران سال آینده به ظرفیت تولید ٦٠٠ میلیون مترمکعبی از میدان گازی پارس جنوبی می‌رسد.