۰ نفر

وجود پتانسیل افزایش ۱۰ برابری صادرات برق

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲
کد خبر: 156624
وجود پتانسیل افزایش ۱۰ برابری صادرات برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: سالانه سه میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه برق داریم، که این رقم با زیرساخت‌های موجود می‌تواند تا پنج و حتی ۱۰ برابر میزان کنونی برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز در حاشیه نمایشگاه شانزدهم برق و در جریان نشست تخصصی «محیط کسب و کار و صنعت برق در شرایط پساتحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه در عرصه تولید داخلی در صنعت برق بسیاری از انحصارات در حال شکسته شدن است و پیش‌بینی ما استمرار این رویه است، اظهار کرد: این مسئله تحت شرایطی هم می‌تواند برای صنعت برق فرصت باشد و هم تهدید؛ فرصت است چرا که باعث ارزان‌تر شدن و با کیفیت‌تر شدن محصولات تولید شده می‌شود و تهدید است به شرطی که قابلیت صادرات پیدا نکند و صرفا برای تولید داخلی باشد.

به گفته وی از ابتدای سال جاری بدهی ما به حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که خوشبختانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تاکنون تسویه شده و بقیه آن مربوط به بدهی‌های بانکی و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تأمین‌ کننده تجهیزات است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه پایایی شرکت‌های خصوصی داخلی در بازار تولید می‌تواند ضامن اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در جامعه باشد، تصریح کرد: رسیدن به چنین رقم‌هایی باعث اشتغال بیشتر، کاهش ریسک و توسعه تصاعدی صنعت برق می‌شود، بنابراین شرکت‌های خصوصی بایستی تمام تلاش و همت خود را در این زمینه به‌کار گیرند.

فلاحتیان ادامه داد: وزارت نیرو نیز سعی خواهد کرد در حد امکانات خود هم از نظر مالی و هم از نظر سیاست‌گذاری شرکت‌های خصوصی فعال به‌ویژه در زمینه‌ی صادرات محصولات تولید داخل را کمک کند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه سالانه بخش توزیع، ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه خطوط انتقال است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطر نشان کرد: همچنین سالانه نیاز به متوسط ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در کشور هست که اگر برای تولید هر یک هزار مگاوات حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظربگیریم، سالانه حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز می‌بایست در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

فلاحتیان گفت: این در حالی است که شرکت‌های برق منطقه و توزیع ما سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنابراین تحول و تدوام پایایی صنعت برق نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت بیش از پیش شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های مختلف توزیع، تولید و انتقال است، ادامه داد: هر سال که نمایشگاه برق برگزار می‌شود شاهد نوآوری‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌های ایرانی هستیم و باید با افتخار اعلام کرد ما در حال قدم برداشتن به سمت فناوری‌های «های تک» (Hightech) در عرصه صنعت برق هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه باید به ورود کسانی که با تمام کاستی‌های موجود دست به نوآوری می‌زنند و برای این کشور تأمین کنند اشتغال بیشتر و برق پایدار هستند افتخار کرد، اظهار کرد: چرخه صادرات در کشور خیلی طولانی است و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.