۰ نفر

جزئیات جدید از فروش نفت ایران به واسطه‌ها

تخفیف بی‌سابقه نفتی ایران در ازای یک وام!

۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 146818
تخفیف بی‌سابقه نفتی ایران در ازای یک وام!

شرکت ملی نفت متعهد شده است میلیون‌ها تن فرآورده پالایشگاهی از جمله انواع نفت کوره و گازوئیل را با تخفیف‌های 15 تا 45 دلار در هر تن و برای مدت دو سال به شرکت ویتول سوئیس در ازای دریافت یک وام 1 میلیارد دلاری با نرخ سود 10 درصد بفروشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، پیش از این یک منبع آگاه از «قرارداد فروش نفت ایران به ویتول سوئیس با تخفیف و در ازای دریافت وام» خبر داده بود.

پیش‌تر یک منبع آگاه گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران در حال نهایی کردن طرحی است تا در مقابل یک وام، قرارداد دو ساله‌ای برای فروش نفت خام سبک و نفت خام سنگین و همچنین میعانات گازی و فرآورده‌های پالایشگاهی به شرکت ویتول داده شود و در عوض وامی با بهره سنگین دریافت کند.

بر این اساس اجرای این قرارداد از طریق شرکت نیکو و با تعهدات یک طرفه شرکت ملی نفت ایران کلید خورده است.

در فاز اول، شرکت ملی نفت ایران متعهد شده است از اول ماه نوامبر سال جاری میلادی، میلیون‌ها تن فرآورده پالایشگاهی از جمله انواع نفت کوره و انواع گازوئیل با کیفیت‌های متفاوت را با تخفیف‌های 15 تا 45 دلار در هر تن و برای مدت دو سال به شرکت ویتول سوئیس بفروشد و در مقابل یک میلیارد دلار وام با بهره 6.1 درصد و 2.35 درصد کارمزد اولیه به عنوان هزینه فاینانس و در مجموع 8.54 درصد، به علاوه نرخ بهره رایج بین‌المللی یا لایبور دریافت کند. با این حساب نرخ بهره نهایی وام دریافتی بالغ بر ده درصد خواهد بود.

شرکت ویتول با این قرارداد، مرغوب‌ترین و بازارپسندترین فرآورده های صادراتی ایران را برای یک مدت طولانی در اختیار خود گرفته و با برخورداری از این تخفیف استثنایی و بی‌سابقه، که در مورد یکی از این فرآورده‌ها به 45 دلار در هر تن بالغ می‌شود، عملاً سایر مشتریان و خریداران را از بازار ایران بیرون کرده و فروش این فرآورده‌های با ارزش پالایشگاهی را به انحصار خود در می‌آورد.

از سوی دیگر این شرکت با پرداخت وام و تحمیل شرایط یک­‌طرفه، ریش شرکت ملی نفت ایران را در این زمینه در گرو خود خواهد داشت و امکان تجدید نظر را از شرکت نفت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش دلال این معامله یک طرفه و پرسود برای ویتول، یک شرکت ایرانی مستقر در سوئیس است که برخی از مدیران فعلی آن در قالب بخش خصوصی درگیر منافع شخصی خود با شرکت ویتول هستند و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا مشابه این قرارداد را به نفت خام و میعانات گازی نیز تعمیم دهند.

در صورت موافقت نهایی با پیشنهاد ویتول برای نفت خام، شرکت ملی نفت ایران موظف می‌شود درخواست تعدادی از پالایشگاه‌های منطقه اروپا و مدیترانه برای خرید مستقیم نفت خام و میعانات گازی ایران را مسکوت گذاشته یا آنها را از طریق واسطه سوئیسی به ویتول حواله دهد.