۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش:

بازنشسته شدن ۸۵هزار فرهنگی تا ۲سال آینده

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 300232
بازنشسته شدن ۸۵هزار فرهنگی تا ۲سال آینده

وزیر آموزش و پرورش: مهر امسال ۶۰ هزار نفر فرهنگی بازنشسته می‌شوند و تا ۲ سال آینده این تعداد به ۸۵ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بطحایی در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران در چالوس افزود : آموزش و پرورش همواره با چالشهای متعددی مواجه بوده و طی سالهای آینده و موج آن از مهر ۹۷ شروع شده ۶ درصد رشد دانش آموز مواجه شدیم و طی شش سال آینده به ۱۶ میلیون می رسد که در طول ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده است که مهمترین تاثیر آن این است نظام آموزشی ۱۲ ساله شده است و ۳۵۰ هزار دانش آموز اضافه شده است.

وی گفت :  مهر امسال  ۶۰ هزار نفر فرهنگی بازنشسته می شوند و تا دو سال آینده این تعداد به ۸۵ هزار نفر می رسد.

بطحایی افزود : متاسفانه ۳۰ درصد فضای آموزش کشور غیر ایمن است و برای بچه ها خطر آفرین است از ۱۰۰ هزار کلاس درس ۳۰ هزار غیر ایمن است.

وی ادامه داد , چالش بسیار جدی که در بودجه آموزش و پرورش وجود دارد این است که ۹۹ درصد بودجه استانی ما فقط حقوق و مزایای پرسنل می شود و این‌چالش ها باعث شده نتوانیم به کیفیت بیشتر توجه کنیم و نیاز است از این چالش ها به سرعت عبور کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت : در تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۷ فرصت خوبی برای آموزش و پرورش دیده شده است با تصویب شورای آموزش و پرورش استانها با تغییر کاربری ارزش افزوده ای به آموزش و پرورش برسد.

وی گفت: با خرید خدمات نیرو بر اساس نیاز استان موافق هستم و نیروی انسانی وزارتخانه مراحل اداری آن انجام و ردیف بودجه برای آن نیز در نظر گرفته شده است.

کمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس فنی و حرفه ای مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این  جلسه  گفت: در مدارس کارودانش و فنی و حرفه ای مازندران با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم.

نیکزاد افزود : در استان ۴ هزار و ۸۶۸ مدرسه ,  حدود ۳۷ هزار دانش آموز داریم و ۳۹ هزار فرهنگی هم  خدمات می دهند.

وی گفت: سن کاری همکاران فرهنگی در مازندران زیر ۱۰ سال ۹ هزار نفر ,  ۱۰ تا ۲۰ سال ۶ هزار نفر و ۲۴ هزار نیروی فرهنگی بالای ۲۰ سال سابقه دارند.

نیکزاد  گفت: تا سال ۱۴۰۰ دوازده هزار نفر خروجی نیروی فرهنگی خواهیم داشت و بازنشسته خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود : یکی از مشکلات ما نبود نیروی متخصص برای مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش است و توقع داریم دستور بکار گیری نیروی خرید خدمات صادر شود.

وی گفت : خرید خدمات در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش به میزان ۱۵۰۰ ساعت نیاز ضروری مازندران است.

نیکزاد افزود : افزایش سهم بری استان در تربیت معلم از درخواست های مهم مازندران است.

 کیفیت در جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش

نماینده مردم چالوس نوشهر و کلاردشت در مجلس  در این جلسه گفت: با توجه به اینکه کمبود نیروی انسانی یک دغدغه جدی در آموزش و پرورش است ؛ لذا کیفیت نباید فدای کمیت شود.
قاسم احمدی لاشکی افزود : نباید آموزش و پرورش دغدغه ساعت و کلاس داشته باشد و نیاز است وزارت آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی در مدارس فنی و حرفه ای و کارودانش را رفع کند.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ دوازده هزار نیرو بازنشسته فرهنگی داریم باید از آلان به فکر جذب نیروی با کیفیت بالا باشیم .

لاشکی گفت: من در مورد زمینی بلااستفاده در شهر هچیرود که شهرداری گفته از آموزش و پرورش دریافت می کنم و به جای آن مدرسه بسازند از آموزش و پرورش گلایه مند هستیم و امیدواریم با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش در منطقه این مشکل رفع شود.

۲۷ درصد کلاس غیر استاندارد در مازندران داریم

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در این جلسه گفت: در استان مازندران ۲۷ درصد کلاس درس غیر استاندارد در مازندران داریم که نیاز است وزارت آموزش و پرورش در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند.

حسین زادگان افزود :  آموزش و پرورش مبنای توسعه هر جامعه ای محسوب می شود و نیاز است توجه ویژه ای به آن شود.

وی گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مهم ترین دغدغه شورای آموزش و پرورش در مازندران است که نیاز است این‌مشکل در حوزه مدارس فنی و حرفه ای و کارودانش رفع شود.

حسین زادگان تصریح کرد: تلاش شود با توجه به آغاز سال تحصیلی مدرسه ای بدون معلم‌ نماند.