۰ نفر

مخالفت سوییس، آلمان، ژاپن و ترکیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 291963
مخالفت سوییس، آلمان، ژاپن و ترکیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

دولت سوئیس به شرکت‌های این کشور توصیه کرده تجارت با ایران را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا ادامه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل اطلاعات، دولت سوئیس به شرکت‌های این کشور توصیه کرده ضمن کسب اطلاعات درباره وضعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به مبادلات تجاری خود در این کشور ادامه دهند.

“فابیان ماینفیش” وزیر امور اقتصادی سوئیس گفت: تصمیم آمریکا در زمینه تحریم‌ها اثری بر وضعیت حقوقی سوئیس در قبال ایران ندارد. این تحریم‌ها اما ممکن است بر شرکت‌های سوئیسی که با ایران روابط تجاری دارند اثر بگذارند. ‌وی اضافه کرد: سوئیس متأسف است که وضعیت تحریم‌ها در قبال ایران مجدداً رو به وخامت گذاشته است.

وزیر اقتصاد سوئیس همچنین با بیان اینکه دولت این کشور از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد، گفت این کشور نمی‌تواند پاسخ شرکت‌ها به فضای جدید را به آنها دیکته کند.‌وی در عین حال تأکید کرد: دولت سوئیس توصیه می‌کند که شرکت‌ها روابط تجاری خود با ایران را ادامه دهند و درباره وضعیت اطلاعات کسب کنند.‌در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت داروسازی “روش” سوئیس اعلام کرده است برای خدمت رسانی به بیماران ایرانی به همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

این شرکت داروسازی با صدور بیانیه ای گفت: ما از نزدیک شرایط کار در ایران را بررسی می کنیم. ما می خواهیم بیماران ایرانی از نوآوری های این شرکت برای کیفیت داروهای دیابت و داروهای با کاربرد “تشخیص بیماری” بهره مند شوند.

شرکت بین المللی “نستله” هم اعلام کرده است: هیچ گونه مشکلی برای ادامه حضور خود در ایران ندارد.‌ از سوی دیگر، اتحادیه های تجاری آلمان گفتند: شرکت های آلمانی به نحو فزاینده ای در حال آسیب دیدن از سیاست های تحریم دولت ترامپ از جمله تحریم های ضد ایرانی این کشور و همچنین تعرفه هایی هستند که وی با اعمال آنها موجب ایجاد جنگ تجاری با چین شده است.

 “هولگر بینگمن” رئیس اتحادیه تجاری بی جی ای آلمان در این باره گفت: طبیعتا سیاست های آمریکا بر تجارت خارجی آلمان تاثیر گذاشته است و شرکت ها به شدت از این سیاست ها متاثر شده اند.

بینگمن از دولت آلمان خواست تا جزئیاتی در مورد نحوه حمایت از شرکت های آلمانی در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران ارائه دهد. زیرا اگر برلین این کار را انجام ندهد، شرکت‌های آلمانی به تدریج همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد.‌در همین حال، وزیر بازرگانی ژاپن هم برای چندمین بار در یک هفته گذشته اعلام کرد: ژاپن خواهان واردات نفت از ایران است و به رایزنی با آمریکا برای معافیت واردات نفت ادامه خواهد داد.

 “هیروشیگه سکو” که پیشتر هم بر برنامه دولت ژاپن برای تداوم خرید نفت ایران تاکید کرده بود، در مصاحبه با شبکه “ان اچ کی” تلویزیون دولت ژاپن اظهار داشت: توکیو تلاش می کند تا در امنیت تامین انرژی و فعالیت شرکت های ژاپنی خللی وارد نشود. به همین دلیل به مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم ها علیه نفت ایران ادامه می دهد.‌وی گفت: واشنگتن و توکیو پیشتر در این مورد صحبت کرده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.

«ریو مینامی» مدیرکل نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن هم پیشتر گفته بود تامین امنیت انرژی و نیاز پالایشگاه های کشور به نفت ایران، اصل اساسی دولت در اخذ معافیت است.‌وی اضافه کرد: ژاپن در نظر دارد به واردات نفت خام از ایران ادامه دهد و این موقعیت را به آمریکا انتقال داده و خواهان درک موقعیتش از سوی آمریکا است. ژاپن به این دلیل که پیشتر و ظرف سال های اخیر خرید نفت خام از ایران را کاهش داده است، باید از تحریم های جدید معاف شود.

واردات نفت ژاپن از ایران در فاصله ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۸ به ۱۶۲ هزار و ۲۲۲ بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷ر۲ درصد کاهش داشته است. میزان واردات ژاپن از ایران هم در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ معادل ۳ر۵ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن بوده است.

در همین حال منابع آگاه خبر دادند، ارزیابی دولت ترامپ از کاهش صادرات نفت ایران حدود روزانه یک میلیون بشکه است که با توقف کامل فروش نفت آن فاصله دارد و واشنگتن آماده می شود تا مورد به مورد معافیت‌هایی به کشورها اعطا کند.

 اگرچه ارزیابی‌ها از کاهش ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران حکایت دارد، اما بسیار با هدف واشنگتن برای متوقف کردن کامل صادرات نفت این کشور فاصله دارد. ‌درحالی که آمریکا درصدد متقاعد کردن کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی است، اما با کشورهایی نظیر هند و چین که حدود

۵۰ درصد نفت صادراتی ایران را می‌خرند، مشکل دارد. به گفته دو منبع آگاه، ماه گذشته مقامات چینی به هیات نمایندگی وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌کنند.

چالش بعدی دولت ترامپ، کشورهای اروپایی است که ۲۰ درصد صادرات نفت ایران را در اختیار دارند و به نظر می رسد تمایل زیادی برای تسلیم شدن در برابر تقاضای واشنگتن ندارند.

اردوغان: اراده ترکیه ادامه همکاری‌ها با ایران است

محمود واعظی فرستاده ویژه رئیس جمهوری کشورمان به ترکیه شامگاه پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار و پیام کتبی دکتر روحانی را به وی تسلیم کرد.

واعظی در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم‌های جدید آمریکا و مواضع کشورمان در این موارد با اردوغان گفتگو و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن آمریکا از اقدام خود تاکید کرد.رئیس جمهوری ترکیه هم با اظهار خرسندی از دریافت پیام دکتر روحانی، مجددا بر اراده ترکیه مبتنی بر ادامه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد و در باره راهکارهای مربوط به چگونگی توسعه هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور و رفع موانع احتمالی موجود به رایزنی پرداخت.

اردوغان در ادامه اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با رئیس جمهوری کشورمان ملاقات کند.فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری کشورمان به ترکیه با وزیر امور خارجه این کشور هم ملاقات و مسائل مورد علاقه دو کشور در عرصه‌های مختلف دوجانبه به ویژه اقتصادی و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

 در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با مثبت ارزیابی کردن فرصت انجام این سفر برای گفتگو پیرامون توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها، تأکید کرد: تحریم‌ها و فشارهای متوجه ایران را درست و قابل قبول نمی‌دانیم و آن را در هر فرصتی در ملاقات‌های دوجانبه و عمومی بیان می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که این اقدامات چقدر صلح را در منطقه مورد تهدید قرار می‌دهد. وی افزود: مواضع معتدل و مدبرانه ایران در مسائل مختلف از جمله خروج آمریکا از برجام را تقدیر می‌کنیم و معتقدیم همکاری این کشور با اتحادیه اروپا شایان تقدیر است.چاووش‌اوغلو گفت: صراحتا اعلام داشته‌ایم که تحریم‌های یکجانبه اخیر علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد.

چاووش‌اوغلو ادامه داد:. تجار ترکیه علاقه‌مند به کار و سرمایه‌گذاری در ایران هستند و باید تشویقات اضافه‌ای برای جذب بیشتر آنها ارائه شود. ‌وی با اشاره به شرایط پیچیده منطقه‌ای بر لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در این عرصه تأکید کرد و گفت: تقویت روابط ایران و ترکیه، تحکیم ثبات و امنیت منطقه است. واعظی در این دیدار با بیان این که خوشبختانه روابط دو کشور از هر لحاظ در حال گسترش است، گفت: روسای دو کشور نقشه‌راه خوبی برای رسیدن به هدف تجارت ۳۰میلیارد دلاری ترسیم کرده‌اند. وی همچنین با تقدیر از مواضع شجاعانه اردوغان و چاووش‌اوغلو در مورد تحریم‌های یکجانبه آمریکا، افزود: کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام هستند و پیشنهادهایی در مورد امور بانکی و نفت به ما ارائه داده‌اند. وضع منطقه‌ای مهم است و خوشحالیم که روند آستانه و سوچی گام به گام پیش می‌رود. معتقدیم باید تلاش‌هایمان را برای حل و فصل مشکلات سوریه افزایش دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان ادامه داد: با همکاری یکدیگر می‌توانیم گام‌های خیلی مهمی برای تأمین و تحکیم صلح و ثبات منطقه برداریم. وی افزود: از تمایل تجار ترکیه برای تجارت و سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کنیم. باید تلاش کنیم در هر دو طرف موانع و مشکلات برطرف شود. روانسازی همکاری‌های بانکی کمک بزرگی به تقویت این همکاری‌های تجاری و اقتصادی می کند.