۰ نفر

آل‌اسحاق:

تصحیح سیاست‌های ارزی، باعث کاهش قیمت دلار، سکه و خودرو شد

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 291400
تصحیح سیاست‌های ارزی، باعث کاهش قیمت دلار، سکه و خودرو شد

آل اسحاق گفت: درست همان روزی که ترامپ دستور عملیاتی شدن تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد و انتظارها این بود که دلار به 20 هزار تومان برسد، سیاست‌های جدید و درست دولت بازار ارز را کنترل کرد و در همان روز قیمت ارز و سکه کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یحیی آل اسحاق، در مورد سیاست‌های ارزی دولت اظهار داشت: آثار بسته جدید ارزی دولت روی کاهش قیمت ارز و سکه مشاهده شد و این نشان می‌دهد که سیاست دولت سیاست درستی بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست دولت در بسته جدید ارزی و اختصاص ارز به قیمت 4200 تومان به کالاهای اساسی گفت: دولت رسما اعلام کرد ارز به قیمت 4200 تومان به صورت قطعی تا پایان فروردین 98 به واردات کالاهای اساسی و ضروری اختصاص می‌یابد و این موضوع هم از تصمیمات خوب دولت بود.

وی با اشاره به دستور روحانی برای تعیین کالاهای اساسی و نظارت بر توزیع آن گفت: این مطلب هم یکی دیگر از تصمیمات خوب در شرایط فعلی بود.

آل اسحاق به بازار ثانویه اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلا هم گفته شده بود باید ظرفیت در این بازار بالا می‌رفت تا عرضه ارز به گونه‌ای باشد که جوابگوی تقاضا در این بازار باشد. با ورود فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه نرخ ارز در این بازار کاهش یافته و حتما پایین‌تر هم می‌آید. ضمن اینکه ورود ارز حاصل از صادرات این گروه‌ها در بازارهای دیگر هم اثر گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهارداشت: درست همان روزی که ترامپ دستور عملیاتی شدن تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد و انتظارها این بود که دلار به 20 هزار تومان برسد، سیاست‌های جدید و درست دولت بازار ارز را کنترل کرد و در همان روز قیمت ارز کاهش یافت و در کنار آن قیمت سکه و خودرو هم کاهش یافت.

وی با بیان اینکه این اتفاق عنایت الهی است گفت: اگر سیاست‌ها درست باشد قطعا اهداف دشمن شکست می‌خورد و دیدیم که سیاست‌های درست نتیجه داد.

آل اسحاق اظهارداشت: بررسی ده ساله نیازهای ارزی نشان می‌دهد که در بخش کالاهای اساسی نهایتا 12 میلیارد دلار برای واردات نیاز است و اگر یک سری کالاهای ضروری هم برای واردات نیاز باشد نهایتا در این بخش 20 میلیارد دلار برای واردات نیاز است که تامین این رقم برای دولت امکان‌پذیر است و هیچ مشکلی ندارد.

وی افزود: همچنین در بازار ثانویه هم نهایتا 40 تا 50 میلیارد دلار ارز مورد نیاز است که در مجموع برای واردات کالاهای مورد نیاز 70 میلیارد دلار نیاز داریم که برای تامین این مبلغ هم مشکلی وجود ندارد.

آل اسحاق گفت: قطعا صادرات غیرنفتی تا پایان سال به 40 میلیارد دلار می‌رسد و حتی با وجود تحریم‌ها قطعا صادرات نفتی ما در حداقل ممکن تا پایان امسال 50 میلیارد دلار خواهد بود؛ ضمن اینکه نهادهای بین‌المللی پولی و بانکی جهانی اعلام می‌کنند120 میلیارد دلار  پول داریم اما در نقل و انتقال آن مشکل وجود دارد. بنابراین حدود 200 میلیارد دلار بالقوه امکان ارزی و حدود 70 میلیارد دلار هزینه بالقوه ارزی داریم و اگر با تدبیر در کشور برنامه‌ریزی شود هیچ مشکلی درخصوص تامین ارز برای واردات نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر همدلی و هماهنگی اظهارداشت: با توجه به سیاست ارزی دولت در تامین کالاهای اساسی مشکلی نیست و بازار آرامش خواهد داشت.