۰ نفر

واکنش مثبت بازار به رویکرد جدید اقتصادی دولت

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۳۹
کد خبر: 291319
واکنش مثبت بازار به رویکرد جدید اقتصادی دولت

دماسنج‌های اقتصادی ایران روز گذشته شرایط خوبی را پشت سر گذاردند. سخنرانی حسن روحانی رییس‌جمهور، آغاز بسته سیاست‌های ارزی دولت به خوبی توانستند بازار طلا و ارز را متاثر از خود کرده و به شرایط جدید ورود کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  بررسی حال و روز بازارهای ارز، طلا و بورس در روزهای گذشته به خوبی نشان می‌داد که روزهای پایانی هفته جاری، تغییرات بازارهای اقتصادی متفاوت از آن چیزی است که از ابتدای سال تاکنون روی داده است.

همان‌طور که تصور می‌شد، همزمان با اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت که با رویکرد بازگشت عقلانیت به سیاستگذاری‌ها که تا پیش از این از سوی اقتصاددانان به دولت پیشنهاد می‌شد، حباب‌های موجود در بازارهای سکه و ارز شکست و قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن پیش رفتند. شاید این رویه جدید دولت دوازدهم را نیز باید نوع دیگری از جراحی‌های اقتصادی در کشور خواند که در سال ٩٧ پایه آن گذارده شده است.

جراحی‌ای که با توافقی که در فروردین ماه بین قوای سه‌گانه انجام، با تعهد هیات وزیران به اجرای آن و در نهایت اجرای رییس کل بانک مرکزی به عنوان مجری و مسوول اصلی آغاز شد، در شرایطی این روزها روی دیگر و شاید چکش‌کاری شده‌اش در حال اجراست که بازارهای طلا، سکه و البته ارز طی ماه‌های گذشته به جهت برخی تصمیمات در بسته سیاست ارزی قبلی بازار متلاطمی را پشت سرگذارده بود، دیروز با بازگشایی مجدد صرافی‌ها و قرارگیری بازار ثانویه به عنوان مبدا اصلی تعیین‌کننده قیمت ارز موجب شد تا آرامش خاصی به بازار بازگردد.

 

سکه و سقوط آزاد

بازار سکه و طلا تحت تاثیر صحبت‌های رییس‌جمهور، روز متفاوتی را آغاز کردند . همان‌طور که رییس‌جمهور وعده داد از روز گذشته و با اجرای سیاست ارزی جدید دولت صرافی‌ها مجاز به خرید وفروش ارز شدند و رسما کرکره صرافی‌ها بالا زده شد تا مبادلات ارزی از سوی آنها انجام شود . روالی که موجب شد تا قیمت سکه به حدود ٣ میلیون تومان برسد که کاهش قابل توجهی است و نسبت به هفته گذشته همین زمان کاهش یک میلیون و ٤٠٠ تومانی را نشان می‌دهد . روز یکشنبه هفته گذشته بود که قیمت سکه امامی به یکباره با رشد چشمگیر به ٤ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان رسید و دیروز تا ساعت ١٧ عصر طبق اطلاعات اتحادیه طلا و جواهر با کاهش٢٣٤هزار تومانی از نخستین معامله انجام شده صبح روز گذشته به حدود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسید .

پیش از این محمد کشتی‌آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر از حباب یک میلیون تومانی در بازار طلا خبر داده بود که به نظر می‌رسد، این حباب شکسته شده است و قیمت سکه به قیمت واقعی خود نزدیک شده است . البته قیمت سکه قدیم بهار آزادی به زیر ٣ میلیون تومان رسید و رسما حباب آن ترکید.سکه قدیم بهار آزادی روز گذشته به ٢ میلیون و ٩٩٦ هزار تومان رسید که ٢٦٦ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نخستین معامله انجام شده در ابتدای روز سه‌شنبه را نشان می‌داد .

روال کاهشی قیمت‌ها در بازار سکه بعد از سخنرانی رییس‌جمهور، اجرای بسته سیاست ارزی موجب شده تا نیم سکه بهار آزادی نیز به قیمت یک میلیون و ٥٩٦ هزار تومان برسد که نسبت به نخستین معامله صبح روز گذشته کاهش ١٠٠ هزار تومانی را نشان دادو در نهایت ربع سکه بهار آزادی نیز به ٨٣٢هزار تومان رسید که کاهش ٤٠هزار تومانی در یک روز را تجربه کرد.

در همین حال به نظر می‌رسد که با سررسید ٦ ماهه سکه‌هایی که پیش از این بانک مرکزی فروخته است و ورود آنها به بازار باید منتظر کاهش بیش از این قیمت سکه در بازار از امروز (چهارشنبه ١٧ مرداد) باشیم .

طرح پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته تا اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت تا بتواند با جذب نقدینگی تا حدی نوسان بازار ارز را کنترل و از سوی دیگر بر تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه اثرگذار باشد؛ طی این طرح حدود ٧ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شد.

سکه‌های پیش فروش در هفت سررسید یک ماهه با قیمت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ٦ ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ٩ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان فروخته شده بود. سکه‌های پیش فروش یک ماهه و سه ماهه در مدت اخیر سررسید و در مرحله تحویل قرار گرفت و از امروز (چهارشنبه) سکه‌های ٦ ماهه نیز آماده تحویل در شعب بانک ملی که ثبت‌نام در آنها انجام شده، خواهد بود.

سکه‌های پیش‌فروش ٦ ماهه حدود ٢ میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه است که تا اواسط آبان‌ماه کار تحویل آنها تمام خواهد شد. این در حالی است که تاکنون ۷۹۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه و ۸۲۰ هزار قطعه سکه در سررسید ٣ ماهه به خریداران تحویل داده شده و طبق آماری که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد، فقط حدود ٥ درصد از خریداران برای دریافت سکه‌های خود به بانک مراجعه نکرده‌اند.

ارز و هزاران حرف

روز گذشته بازار ارز هر چند که کمی دیرتر از بازار سکه با کاهش قیمت همراه شد، اما روال کاهش قیمت به شرایطی رسید که برخی فعالان بازار در ظهر روز گذشته پیش‌بینی قیمت دلار ٨ هزار تومانی را داشتند . دلار به عنوان یکی از پرتقاضاترین ارز کشور روز سه‌شنبه خود را با قیمت ٩٥٠٠ تومان آغاز کرد و ظهر به ٨٩٠٠ تومان رسید، افت قیمتی که برای فعالان بازار نشان‌دهنده عرضه بیشتر ارزهای خانگی به بازار بود و موجب شد تا رسیدن به دلار ٨ هزار تومانی در آینده نزدیک برای فعالان بازار غیر قابل تصور نباشد .

البته این کاهش قیمت در شرایطی سپری شد که ظهر روز گذشته خبر بسته شدن ارز مسافری موجب نگرانی برخی مسافران از اجرای بسته سیاست ارزی شد، اما طبق تصویری که فهرست مصارف ارزی خدماتی منتشر شده است، ارز مسافرتی همچنان در لیست ارزهای دولتی قرار دارد و مشکلی برای دریافت ارز مسافرتی وجود ندارد .

البته طبق گزارش‌هایی که منابع خبری مختلف از بازار ارز منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که بانک مرکزی هنوز سازوکار فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها را مشخص نکرده، اما بانک‌ها از صبح دیروز فروش این ارز را قطع کردند و متصدیان شعب ارزی بانک‌ها از بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در این ‌مورد صادر کرده است، اطلاعی ندارند و می‌گویند، پس از توضیحات عمومی رییس کل بانک مرکزی، فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها نیز رسما قطع شد.

آنچه دیروز در بازار ارز روی داد، کمی متفاوت‌تر از بازار سکه بود و با وجود اینکه قیمت‌ها کمی روال نزولی داشتند، اما رسما فعالیت صرافی‌ها آغاز نشد و آغاز فعالیت مجدد صرافی‌ها منوط به نهایی شدن آیین‌نامه مربوط به اجرای ضوابط دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها در قالب بسته جدید ارزی شد که قرار است از سوی کانون صرافی‌ها عنوان شود .

البته طبق اجرای سیاست ارزی جدید به نظر می‌رسید، صرافی‌ها از دیروز رسما فعالیت رسمی خود را آغاز کنند که در عمل این اتفاق روی نداد. کانون صرافان به ایسنا اعلام کرده است که منتظر صدور آیین‌نامه مربوطه هستند که احتمالا به زودی نهایی می‌شود و صرافان می‌توانند طبق بسته ارزی فعالیت خود را شروع کنند و البته بعید نیست تا پنجشنبه هفته جاری نیز آیین‌نامه نهایی و برای ابلاغ اجرایی شود. همچنین عنوان شد که نرخ‌گذاری صراف‌ها نیز با توجه به بازار ثانویه انجام می‌شود که هنوز این نرخ مشخص نشده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد بود.

با این حال این روال موجب شد تا فعالان بازار برای تعیین قیمت ارز چشم انتظار بازار ثانویه باشند که این روال موجب شد تا دلار برای روز سه‌شنبه با قیمت ٨هزار و ٧٤ تومان ثبت شود. حجم معاملات دیروز در بازار ثانویه افزایش یافت و میزان عرضه و تقاضا به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت ٢٢٠٠ تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بالاتر از ٢٢٠٠ تومان هم وجود داشت. با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار ٣,٦٧ است، بنابراین ارزش بهای دلار دیروز در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی معادل ٨ هزار و ٧٤ تومان شد. به نظر می‌رسد قیمت ارز در صرافی‌ها به تبع ارز در این بازار کاهش یابد. دیروز پتروشیمی جم ٢٠ میلیون درهم و پتروشیمی پردیس ١٦ میلیون و ٥٠٠ هزار درهم، پتروشیمی شیراز ١٧ میلیون و ٥٠٠ هزار درهم، پتروشمی زاگرس ٥ میلیون یورو به نرخ ٩٣٣٧ تومان، ارز عرضه کرده‌اند. بر اساس بسته ارزی بانک مرکزی همه صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنند.

بورس سبزپوش

در ادامه تحولات بازارهای کشور ریال بورس به عنوان یکی از مهم‌ترین دماسنج‌های اقتصادی کشور دیروز را هم با لباس سبز به پایان رساند تا نشان دهد اوضاع اقتصادی کشور وارد شرایط مناسبی شده است. طبق گزارشی که خبرگزاری‌ها از بازار بورس ارایه کرده‌اند، معامله‌گران بورس تهران در حالی شاهد حرکت دست به عصای معامله‌گران همزمان با واگذاری صف خریدهای ناپایدار بودند که آغاز معاملات بازار ثانویه ارز بر اساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی اصلی‌ترین متغیر تاثیرگذار بر رفتار معامله‌‌گران بود. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز سه‌شنبه با افزایش ٢٥٦ واحدی به رقم ١٣٣ هزار و ٥٨٤ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش ٧ واحدی عدد ١٨ هزار و ٩٤٩ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ٥٣٣ واحدی به رقم ١٤١ هزار و ٩٩٥ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ١١٨ واحدی به رقم ٩٧ هزار و ١٠٥ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ٨٤٣ واحدی عدد ٢٧٢ هزار و ٢٨٦ واحد را به نمایش گذاشت.