۰ نفر

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی؛

عملیات تحویل سه‌هواپیمای ای تی آر در دست انجام است

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 290557
عملیات تحویل سه‌هواپیمای ای تی آر در دست انجام است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: عملیات تحویل سه فروند هواپیمای باقی مانده «ای تی آر» در دست انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از شرکت سازنده اقدام می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فرزانه شرفبافی روز یکشنبه در آیین تحویل پنج فروند هواپیمای ای تی آر در محل فرودگاه بین المللی مهرآباد، گفت: هر چند فردا (15 مرداد) مهلت 90 روزه اداره خزانه داری آمریکا برای قطع تدریجی ارتباط شرکت های آمریکایی و اروپایی با ایران به پایان می رسد اما با وجود این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای ای تی آر به ایران توانستیم با انجام مذاکره با مقام های ایتالیایی و فرانسوی مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده را بگیریم.

وی افزود: اتحادیه اروپا با تحویل این هواپیماها نشان داد اگر بخواهد، می تواند از شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران ایرانی حمایت کند.

شرفبافی اظهار داشت: اکنون در میانه راه هستیم و تداوم همکاری با شرکت ای تی آر و ورود هواپیماهایی با برد بلند و متوسط در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

مدیرعامل هواپیمایی هما خاطرنشان کرد: تحویل این هواپیماها در فرصت بسیار کوتاه هشت روز کاری محقق شد و امروز شاهد فرود آنها در فرودگاه مهرآباد بودیم که این کار به جهانیان ثابت کرد ما می توانیم.

وی به کلامی از رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «راه نظام جمهوری اسلامی بن بست ندارد» اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی کشور توانستیم به این مهم دست یابیم.

مدیرعامل هما اظهارداشت: ورود این هواپیماها منجر به توسعه مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته خواهد شد.

پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 1394، ایران توانست پس از رفع تحریم های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر، 20 هواپیما بود.

در 2.5 سال گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود.

پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ای تی آر (ATR)، امروز (یکشنبه) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.

این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد.

** ورود 5 هواپیمای دیگر به ایران، شکست تصمیم یک طرفه آمریکا بود

مدیرعامل هما در ادامه افزود: صنعت هوایی را از صنایع استراتژیکی دانست که ایران به دنبال آن است که در این عرصه متوقف نشود.

شرفبافی گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، شکست تصمیم گیری یک طرفه آمریکا بود.

وی یادآورشد: این پنج هواپیما با خلبانان ایرانی در یک پرواز مستقیم از تولوز فرانسه، ابتدا به مقصد ارومیه پرواز و سوخت گیری کردند و سپس در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشستند.

** توسعه مناطق کوچک و دورافتاده با هواپیماهای ای تی آر

رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این برنامه، توسعه صنعت حمل و نقل هوایی را یکی از وظایف اصلی این سازمان برشمرد که در سال های اخیر به دلایل متعدد اجرایی نشده بود.

«علی عابدزاده» گفت: این مشکل به یک توسعه ناهماهنگ در صنعت حمل و نقل هوایی منجر شد که زجردهنده و سرمایه سوز بود.

به گفته این مقام مسئول، ورود هواپیماهای کوچک می تواند در توسعه مناطق دور افتاده کشور موثر باشد؛ امروز سیاست های این سازمان به گونه ای است که از همه سرمایه گذاران به بهترین شکل حمایت کرده و دریافت مجوزها را برای آنها تسهیل می کند.

وی تاکید کرد: هواپیمای ای تی آر از بازاری پایدار و انحصاری در کشور برخوردار است که می توان 100 مسیر پرواز برای آن تعریف کرد که سودده باشند.

عابدزاده افزود: برای عبور از ترحیم ها برنامه داریم، اما آنها را اعلام نمی کنیم؛ اما برای عبور از شرایط سخت نیازمند همدلی و کمک هستیم.