۰ نفر

خطیب نماز جمعه موقت تهران؛

ابوترابی فرد: رییس جمهور برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 284916
ابوترابی فرد: رییس جمهور برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند

خطیب نماز جمعه موقت تهران گفت:من پیشنهاد می دهم امروز که رییس کل بانک مرکزی پایان حکم خود را تجربه می‌کند، رییس جمهور محترم برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران  با توصیه به آحاد ملت نسبت به رعایت تقوا و آراستگی با اشاره به فرازی از سخنان امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه بیان کرد: فهم آموزه های دین و آراستگی به آن به معنای حرکت در مسیری است که خداوند تبیین کرده است .

وی با بیان اینکه  جامعه ، نظام سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی محصول عمل و رفتار ما است، افزود: اگر می خواهیم با تحول در حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روبه رو شویم، باید عمل خود را اصلاح کنیم.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: تصمیم های درست است که راه درست را تبیین می کند، دولتمردان برای روبه رو شدن با مشکلات راهی جز عمل صالح ندارند. اقدامات مقطعی گره گشا نیست. بهترین عمل آن عملی است که دوام دارد هرچند محدود باشد، تداوم در عمل صالح تحول آفرین است. تداوم در حرکت سعادت خلق می کند. باید تصمیم صحیح و اقدامی مبتنی با اصول اتخاذ شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات رو به روی مدیریت کشور تصمیاتی است که دوام ندارد؛ چرا که اصولی نیست تصمیم اگر مبتنی بر علم و دانش باشد ثبات دارد. یکی از مشکلات ما قوانینی است که ثبات ندارد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: تداوم در راه مستقیم نیازمند صبر جمعی و فردی است. هیچ انسان و جامعه‌ای مسیر تحول و تکامل را طی نمی‌کند، مگر آنکه راه درست را بشناسد و در راه درست قدم بردارد و در این راه ثبات قدم داشته باشند که این مقام دستاورد مقام صبر است. جامعه اسلامی یکی از مهم ترین شاخص ها و ویژگی هایش این است که بر چنگ زدن به ریسمان حق توصیه می کند.بدون صبر هیچ موفقیتی بدست نمی آید. اقتدار سیاسی و مثال زدنی نظامی و امنیت غرور آفرین ایرانی وخلق جبهه مقاومت دستاورد صبر ملت ایران و رزمندگان و سپاه اسلام در دوران دفاع مقدس و فراز و نشیب ها است.

ابوترابی فرد با یادآوری اینکه  بدون استقامت و صبر هیچ ملتی موفق نشده است،گفت: در تحولات اجتماعی استقامت رهبران کافی نیست. اگر مدیریت و رهبری جامعه در دست با کفایت امیرالمومنین(ع) باشد که قله استقامت و نماد صبر و پایداری است اما جامعه صابر نباشد پیروز صحنه معاویه است. استقامت رهبران صالح و امت های وفادار به حق همیشه افتخار آفرین است. سرمایه های ما دستاورد عمل صالح و صبر است و پیروزی‌های آینده در گرو پیمودن این راه بدست می آید. پیروزی ها نباید موجب انحراف از صراط مستقیم شود. مجاهدت باید تا آخرین لحظه حیات تداوم داشته باشد و  انسان در هر حال نیاز مند به محاسبه و مراقبت از خویش است که در سایه آن می تواند خطاهای خود را اصلاح کند.

وی ادامه داد: ما باید قله ها را ببینیم ملتی رستگار است که نگاهش به قله معطوف باشد. خداوند برای انسان قله هایی را اراده کرده است، اگر قله و افق‌های بلند را دیدیم حرکت ما عزت بخش خواهد بود.جامعه باید به قله‌های بلند بنگرد. اینکه رهبری انقلاب بر رشد اخلاق و توسعه علمی و خلق قدرت اقتصادی و سیاسی و تبدیل شدن جامعه به قدرت بالنده در برابر نظام حاکم بر جهان توصیه می‌کنند، نگاه به قله ها است. مدیران اقتصادی باید بدانند که کشور ایران باید به یک قدرت اقتصادی و نقش آفرین در جهان تبدیل شود. این هدف والا باید نقشه ما را تعیین کند. نه تامین بودجه سالانه کشور. این نگاه های خرد چالش ها اقتصادی را برای ما خلق می کند.

ابوترابی فرد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به فراز دیگری از کلام امام علی (ع) بیان کرد: امام علی (ع )می فرمایند شما پرچم دارید. در سایه انوار مشعلی که پیش روی شما است گام بردارید. مشعل فراروی جامعه اسلامی و بشری قران است که دو چهره دارد. یک چهره این کتابی است که تدوین شده آن در دست ما است و قرائت می‌کنیم. چهره دیگر آن که حقیقت است پیامبر اعظم است. همسر پیامبر اعظم در توصیف اخلاق او گفت می خواهید پیامبر را بشناسید قران در وجود او تجسم یافته است. برخی از علما و فقها مانند پدر علامه مجلسی می‌گویند قران توصیف پیامبر اعظم است. قران توصیف انسان کامل و پیامبر اعظم است. جامعه این پرچم را دارد و باید در پرتو ان حرکت کند.

وی در ادامه گفت: ما هر کجا از قران فاصله گرفتیم آسیب دیدیم. هر کجا با اولیاء دین در پرتو مشعل امامت قدم برداشتیم خلق قدرت کردیم. ایران اسلامی با این جغرافیا و سرمایه ها سال ها در نقشه جعرافیای جهان حضور داشت، اما قرار داد ترکمانچای بر آن تحمیل شد. در دویست سال گذشته بیش از پنجاه درصد جغرافیای ایران را غارت کردند. این ملت در نهایت مبدل شد به نماد قدرت اسلام در سایه پیوند با آموزه‌های دین در انتخاب رهبری صالح برای مدیریت جامعه.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: ما به سخن امام علی (ع )توجه کردیم که می فرمایند مدیریت سیاسی و رهبری جامعه خویش را در دست تواناترین و لایق ترین انسان که به آموزه های دین برای رهبری جامعه اشراف دارد بسپارید. این پاسخ به ندای امیرالمومنین این اقتدار را برای ما خلق کرد.

وی افزود: قران در همه عرصه ها پیام دارد. یک تصمیم و اقدام بدون پشتوانه علمی سوال در پیشگاه خداوند به دنبال دارد. اگر در زندگی فردی باشد یک پاسخ دارد اما اگر در حیات سیاسی موثر باشد پاسخ سختی دارد. مدیران کشور باید در پرتو علم و دانش تصمیم بگیرند تا سلوک آن ها قرانی باشد.

ابوترابی فرد در ادامه  بیان کرد: باید در سایه مشعل پر فروغ عقل قدم برداشت. سلوک عقلانی رسالت هر انسان مومن و مسلمانی است. کلمات پیشوایان معصوم دین در این حوزه واقعا انسان را در حیرت فرو می برد. رستگاری در دنیا و آخرت به بندگی خدا وابسته است و اطاعت و بندگی خدا در سایه مشعل دانش و علم محقق می شود. آیت الله بهجت می فرمایند به هرچه علم دارید عمل کنید.باید بر در حوزه و دانشگاه زانو زد. مدیران و مسئولین بدانند اگر مدیریت کشور با دانش و دانشگاه و حوزه گره نخورد، چالش ها جدی حرکت پرشتاب ملت را با دشواری های جدی روبه رو می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید رو به سوی دانش و علم آورد، ادامه داد:  باید اقدامات اقتصادی دولت را چهره های صاحب فکر و تجربه و آشنا با مسایل اقتصادی کشور تبیین کنند. تعلم با تعقل گره خورده است. استحکام دانش به سلوک عقلانی است. علم را باید از عالم ربانی فرا گرفت. عالمی که به علم و معرفات خود متعهد است. این احتیاج علم به عقل در دو حوزه است. اگر حیات عقلانی نبود سخن عالم را نمی فهمیم. انسان با قدرت عقلانی کلام عالم را درک می‌کند و با عقل است که عالم را می شناسد. حیات عقلانی با حیات علمی گره خورده است.

ابوترابی فرد بیان کرد: سلوک عقلانی و علمی و حرکت جمعی همیشه نیازمند به وحدت است، اما امروز نیاز ویژه ای به وحدت داریم. قران کریم بر تمسک به ریسمان به صورت جمعی تاکید دارد. زمینه های تفرقه همیشه وجود دارد. جامعه اسلامی باید در کنار هم باشند. در پیمودن راه های مبتنی به دانش و خلق قدرت راهی جز اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حوزوی نیست. باید تلاش کردو اجماع را خلق کرد و در زیر خیمه ای که عمود اقتدار آن رهبری است با وحدت کلمه و اجماع قدم بر داشت. اصلاح چالش‌های اقتصادی کشور نیازمند به اصلاح ساختارها و نظام بودجه ریزی و اصلاح رفتار ها و تصمیمات کلیدی و شجاعانه است. این تصمیمات چون هزینه دارد اگر اجماع نخبگان سیاسی و علمی در کنار آن نباشد تداوم نمی یابد.

ابوترابی فرد در ادامه گفت: کشوری که سال ها بودجه سالانه اش با درآمد نفت گره خورده است، اگر می خواهد تحولی را تجربه کند و قدرت خلق کند، با الهام از سیاست های ابلاغی رهبری رابطه بودجه عمومی و نفت را به صفر کاهش دهد، نیازمند به عزم و تصمیم و مدیریت و کاهش هزینه ها و ارتقاء بهره وری است. بدون اجماع نمی‌شود این راه را پیمود. کشوری که با خلق پول مشکلات خود را حل کرده وخلق پول آن را با یک نقدیگنی بیش از یک تریلیون  روبه رو کرده اگر بخواهد این نقشه راه را تغییر دهد و اراده کند تا هزینه های خود را با استقراض از بانک ها و بانک مرکزی و فروش درآمدهای ارزی کشور به بانک مرکزی تامین نکند؛ نیاز به اجماع ملی دارد.

ابوترابی فرد افزود:روسای قوا باید جلساتی را از سال ها قبل به صورت منظم با دبیرخانه مقتدر و کارامد با پیوند استوار با مجامع علمی و دانشگاهی سامان می دادند که ندادند اما امروز اقدام کرده ‌اند و جای تشکر نیز دارد. اگر می‌خواهند تحولی خلق شود باید اجماعی برای اصلاح رفتار های گذشته داشته باشند. باید اعلام کنند ما تصمیم گرفتیم در بودجه سال ۹۸ خطاهای سال‌های گذشته خود را اصلاح کنیم.باید اعلام کنند ما تصمیم گرفتیم هزینه های غیر منطقی که بار سنگینی بر مردم تحمیل می‌کند و دستاوردی برای کشور ندارد را کنار گذاریم.

وی در ادامه تاکید کرد: باید اعلام کنند تصمیم گرفتیم بدون پیش بینی منابع پایدار برای کشور خلق هزینه نکنیم. باید اعلام کنند برای اداره کشور دست خود را به سوی بانک مرکزی دراز نمی‌کنیم، این راه نجات است.

وی گفت:من پیشنهاد می دهم امروز که رییس کل بانک مرکزی پایان حکم خود را تجربه می‌کنند رییس جمهور محترم برای استقلال بانک مرکزی اقدام کنند و برای انتخاب مدیر کلی که مورد تایید مدیران سایر روسای قوا است و مورد تایید چهره های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق نطام بانکی و پولی کشور ، گام بر دارد تا بانک مرکزی از این پس با استقلال وبا مدیریت مبتنی بر دانش سیاست‌های پولی و ارزی کشور را مدیریت کند.

ابوترابی‌فرد افزود: تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان صندوقی برای تامین هزینه ها ایفای نقش می‌کند مشکلات اقتصادی و تورم،  مدیریت و کنترل نمی شود و هیچ اقتصاددانی با این نظر کم ترین اختلافی ندارد. پرچم علم و وحدت و اطاعت صادقانه از رهبری کجاست. باید در عمل دید، با شعار کار کشور پیش نمی رود.

وی در پایان گفت: دنیا می داند که قدرت جمهوری اسلامی قدرت بالنده و پرشتابی است. این جریان قدرتمند راه را برای یک حرکت قدرتمند در منطقه فراهم کرده و هر روز سنگر جدیدی را فتح می‌کند.