۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

اختصاص ۱۲۰میلیون دلار ارز ۳۸۰۰تومانی به واردات کاغذ

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 278399
اختصاص ۱۲۰میلیون دلار ارز ۳۸۰۰تومانی به واردات کاغذ

یک مقام مسئول ازاختصاص۱۲۰میلیون دلارارزبانرخ۳۸۰۰تومان به واردکنندگان کاغذ خبر داد و گفت:یارانه۴۰۰تومانی مابه التفاوت دلار۴۲۰۰تومانی با۳۸۰۰تومانی به مصرف کنندگان کاغذروزنامه اختصاص می یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر بازار کاغذ گفت: متأسفانه نوسانات نرخ ارز توانست بازار کاغذ را هم بر هم بریزد که البته بر این اساس دولت وعده داده تا ۱۲۰ میلیون دلار ارز را به وارد کنندگان کاغذ اختصاص دهد تا بتوانند بازار را کنترل کنند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: بر این اساس نرخ ارزی که برای این ۱۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده ۳۸۰۰ تومان است که در واقع به صورت مابه التفاوت به مصرف کننده نهایی داده می شود.

وی با تشریح وضعیت کنونی صادرات و تولید کاغذ خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران صادر کننده کاغذ بسته بندی به اروپا و به خصوص کشور انگلیس است که اگر چه این کشور استانداردهای سخت گیرانهای دارد اما به هر حال واردات کاغذ را از ایران به دلیل کیفیت بالا انجام میدهد. بر این اساس حال صنعت کاغذ بسته بندی مساعدتر از سایر بخش های صنعت کاغذ است.

روغنی ادامه داد: ارزش صادرات صنعت کاغذ بسیار متفاوت است و ارقام متفاوتی در تنوع کالاهای صادراتی مطرح می شود اما باید گفت صادرات کاغذ تحریر نداریم و وارد کننده این کالا هستیم. اما در مواردی مانند کاغذبسته بندی و کاغذ بهداشتی صادرات صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف کاغذ بسته بندی در ایران ۲۲ کیلوگرم است در حالی که متوسط مصرف جهان ۵۵ کیلو و در آمریکا حدود ۶۵۵ کیلو است.

وی افزود: مصرف کاغذ در دنیا ۴۰ میلیون تن کاهش یافته در حالی که همچنان در ایران مصرف بالاست. البته کارخانجات تولیدی اگر مورد حمایت قرار می گرفتند، امروز می توانستند بخش عمده ای از نیازهای داخل را تأمین کنند اما در بخشی مثل کاغذ تحریر نیازی به واردات وجود داشته و تولیدی صورت نمی گیرد.

روغنی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شده که امسال این رقم به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. این در شرایطی است که در واردات کاغذ سود بالا نیست و بیشتر سود متمرکز بر فروش آن است و بنابراین سرمایه گذاری های جدید در کارخانجات جذاب نیست.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: کاغذ سازی جز صنایع سرمایه بر است و برای تولید یک کارخانه متوسط باید حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد در حالی که حاشیه سود آن برای تولید ۳ درصد است و برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.