۰ نفر

رییس پژوهشکده پولى و بانکى:

اصلاح قوانین بانکى از مهم ترین مسائل کشور است/ نرخ بی‌ثبات ارز، مانع سرمایه‌گذاری

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 278060
اصلاح قوانین بانکى از مهم ترین مسائل کشور است/ نرخ بی‌ثبات ارز، مانع سرمایه‌گذاری

رییس پژوهشکده پولى و بانکى با تاکید بر این که اصلاح قوانین بانکى کشور از مباحث اصلى جامعه است، بیان کرد: افزایش سود سپرده بانکى سیاست مناسب اما ناکافى براى کنترل بازار ارز بود.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ على دیواندرى در نشست خبرى امروز درباره همایش سیاست هاى پولى توضیح داد: این همایش بزرگترین رخداد علمى و اقتصادى است که هم سیاست گذاران و هم نخبگان و فعالان بخش خصوصى در آن حضور دارند. اتفاقات اخیر به دلیل نبود بخش هاى ثبات دهنده اقتصاد است، اصلاح نظام پولى و ارزى کشور در گرو تغییرات ساختار مالى است.

دیواندرى با بیان این که مضمون اصلى همایش پولى و بانکى اصلاحات ساختارى و ثبات مالى در اقتصاد ایران است، اظهار کرد: اصلاحات ساختارى و ثبات مالى، سیاست گذارى پولى، نظارت بانکى، ثبات پولى و اصلاح قوانین پولى و بانکى از محورهاى اصلى این همایش است.

وى اضافه کرد: استقلال و شفافیت و پاسخگویى در بانکدارى، ساختار و ثبات مالى در دولت، بودجه کشور و نحوه تامین درآمدها از دیگر مباحثى است که در این همایش مطرح خواهد شد.

دیواندری تاکید کرد:د ر نظام بانکی تنها بانکها مطرح نیستند؛ بلکه تمام بخش هایی نظیر بازار سرمایه که عملیات مالی انجام می دهند، دخیل هستند. این در حالی است که بخش های مختلفی در حوزه بانکی تصمیم می گیرند که این عدم یکپارچگی، اجرای سیاستها را دچار مشکل می کند.

رییس پژوهشکده پولى و بانکى درباره اقداماتى که در خصوص اصلاح نظام بانکى انجام شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه انتظام بخشى به سیستم بین بانکى، اصلاح نظارت ساختار نظام بانکى و ساختار گزارش گرى بانک ها تا کنون اقدامات خوبى انجام شده و این مباحث نیز در همایش بررسى خواهد شد.

وى بر اصلاح قوانین بانکى به عنوان گام اول براى اصلاح ساختار بانک ها اشاره و عنوان کرد: مطالبات معوق از دیگر مشکلات بانکى است و لازم به ذکر است که براى اصلاح این ساختار نیاز به یک عزم جدى داریم.

دیواندرى با اشاره به اینکه نظام ارزى و ثبات نرخ ارز از مسائل مهم کشور است که در این همایش به صورت جدى به آن پرداخته مى شو، ادامه داد: اصلاح نظام ارزى باعث سرمایه گذارى بهتر و پیش بینى شرایط اقتصادى مى شود.

رییس پژوهشکده پولى و بانکى با تاکید بر این که مشکلات اقتصادى به صورت زیربنایى حل نشده است بیان کرد: تمام معضلات اقتصادى کشور ریشه در این موضوع دارد.

دیواندرى پایدارسازى تورم و یکسان سازى نرخ سود را به عنوان آخرین محور همایش مطرح کرد و گفت: سال گذشته اقدامات خوبى براى کاهش نرخ سود بانکى انجام شد اما افزایش نرخ ارز و نوسانات این بازار مجددا باعث بالا رفتن نرخ سود سپرده هاى بانکى شد.

او همچنین تصریح کرد: نرخ سود در حال حاضر بالا است و این سودى براى نظام بانکى کشور ندارد.

رییس پژوهشکده پولى و بانکى با بیان این که سیاست بانک مرکزى در زمینه افزایش نرخ سود سپرده در جهت کاهش نرخ ارز مناسب اما ناکافى است، گفت: براى کاهش نرخ ارز راه هاى بهترى به جز افزایش نرخ سود بانکى وجود دارد.

بیست و هشتمین دوره همایش هاى پولى و بانکى ٢٩ و ٣٠ خرداد ماه در مرکز همایش هاى بین المللى صدا و سیما با حضور مقامات کشورى برگزار خواهد شد.