۰ نفر

تلاش برای سفره‌های افطار ارزان

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۰۵
کد خبر: 271348
تلاش برای سفره‌های افطار ارزان

تنها چند روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است. هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان تکاپوی بسیاری در بازارهای مواد غذایی برای خرید اقلام اصلی سفره افطار ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این طور که به نظر می‌رسد، قیمت اقلام اصلی سفره افطار امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و در مجموع اگر تفاوت قیمتی نیز در برخی محصولات غذایی ایجاد شده، تفاوتی منطقی و معقول است. وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار همه‌ساله در روزهای منتهی به ماه رمضان برای کنترل قیمت‌ها به عرضه محصولات پرمصرف و کنترل بازار می‌پردازند و این محصولات را به طور مرتب در استان‌های مختلف عرضه می‌کنند. در این خصوص مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت کشاورزی از آغاز طرح ضیافت ماه رمضان خبر داده و گفته است: ۱۱۴ هزار تن از 6 محصول راهبردی و اساسی شامل برنج، شکر، روغن نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ برای طرح ضیافت در نظر گرفته شده و از روزهای قبل به همه استانداران برای اجرا ابلاغ شده است.

مصوبات موجود در طرح ضیافت

مسعود بصیری در زمینه عرضه 6 محصول راهبردی بازار گفت: بر اساس مصوبات موجود در طرح ضیافت ۳۰ هزار تن برنج، ۴۰ هزار تن شکر، ۲۰ هزار تن روغن نباتی، ۲۰ هزارتن گوشت مرغ منجمد، ۲۰۰۰ تن گوشت قرمز منجمد و ۲۰۰۰ تن تخم‌مرغ در استان‌ها عرضه می‌شود که این طرح از روزهای گذشته ابلاغ و آغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد. البته برای مصرف شکر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ۲۰ هزار تن از آن به مصرف خانوار و ۲۰ هزار تن دیگر به مصرف صنف و صنعت خواهد رسید.

ثبات در نرخ محصولات پروتئینی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین برنج ماه رمضان اظهار داشت: برنج عرضه شده در طرح ضیافت از برنج هندی ۲۶۰۰ تومانی تا برنج تایلندی ۳۹۰۰ تومانی و برنج هندی ۵۶۰۰ تومانی متفاوت است و قیمت محصولاتی مانند روغن نباتی و شکر نیز ۱۵ درصد زیر نرخ مصوب بازار در نظر گرفته شده است. شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز اقدام به عرضه محصولاتی همچون برنج، روغن نباتی، شکر و ماکارونی کرده است. به این ترتیب که شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام کشور بازوهای اجرایی وزارت جهادکشاورزی محسوب می‌شوند و مسئولیت تامین و ذخیره‌سازی و عرضه کالاهای اساسی و اقلام پروتئینی در زمان اوج مصرف برای جلوگیری از نوسانات قیمتی در بازار را برعهده دارند. در زمینه قیمت محصولات پروتئینی طبق سیاست‌های دولت قرار است در این ایام بخشی از ذخایر این محصولات شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ شرکت پشتیبانی امور دام کشور به بازار تزریق و با قیمت‌های مصوب تنظیم بازار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. به همین ترتیب برای ماه رمضان هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد نیز در قالب این طرح ۶۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد وارداتی نیز ۲۳ هزار تومان در استان‌های مختلف عرضه می‌شود. همچنین قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی برای هر شانه تخم‌مرغ نیز در طرح ضیافت برای اولین بار پیش بینی شده است. طبق گفته مسئولان برای ایام ماه مبارک رمضان محصولات پروتئینی مورد نیاز کشور از گوشت گرم تا منجمد تامین است و هیچ کمبود و نگرانی در این خصوص نداریم. طبق مصوبه اخیر تنظیم بازار قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ ماه‌مبارک رمضان سال 97 هیچ تغییری نداشته و با نرخ‌های ایام نوروز عرضه خواهد شد. در اسفند 96 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد 62 هزار ریال، هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ ١٢٦ هزار ریال، هر کیلوگرم لاشه گوشت گوساله منجمد 230 هزار ریال و هر کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی گرم با قیمت 330 هزارریال برای مصرف کنندگان محاسبه شده بود که همین قیمت ها برای ماه مبارک رمضان امسال نیز اجرایی است.

زولبیا و بامیه و تغییر قیمت دوهزار تومانی

امسال به دلیل کمبود روغن که واحدهای شیرینی‌پزی در برهه‌ای با آن مواجه بودند، با افزایش قیمت این محصول روبه‌رو بودیم. در این خصوص رییس اتحادیه قنادان گفته است: قیمت روغن در بازار آزاد 90هزار تومان است اما به صورت دولتی با قیمت هرکیلو 77هزار تومان روغن را دریافت می‌کنیم که در این زمینه هیچ تعرفه تولیدی نیز دریافت نمی‌کنیم و باید با قیمت مصارف خانگی آن را تهیه کنیم. بهره‌مند در خصوص قیمت زولبیا و بامیه، شیرینی‌ای که بیشترین میزان مصرف آن در ماه رمضان صورت می‌گیرد، نیز بیان کرد: قیمت زولبیا و بامیه برای ماه مبارک رمضان در واحدهای فروش درجه یک با قیمت 14 هزار تومان و در واحدهای درجه دو به بعد با قیمت 12 هزار تومان به فروش می‌رسد و با هرگونه تخلف در افزایش قیمت این شیرینی برخورد خواهد شد. قیمت این محصول نسبت به سال گذشته دو هزار تومان افزایش داشت و تا پایان ماه رمضان تغییر نخواهد کرد.

تخفیف قیمت لبنیات

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره قیمت لبنیات در این ماه گفته که کارخانه‌های صنایع لبنی در ماه مبارک رمضان محصولات خود را با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سطح فروشگاه‌های تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهند کرد. رضاباکری در این باره بیان کرده است: هم اکنون کارخانه‌های صنایع لبنی بیش از هفت میلیون تن شیر خام سالانه دریافت و تبدیل می کنند؛ ضمن اینکه سه تا سه و نیم میلیون تن فرآورده‌های سنتی نیز در ماست بندی‌ها و خودمصرفی‌ها تولید می‌شود که در مجموع به 10 و نیم میلیون تن می‌رسد؛ از این رو ظرفیت تولید بیش از مصرف سرانه سالانه خانوار کشور است. هیچ گونه کمبودی در محصولات لبنی در ماه مبارک رمضان نخواهد بود، انواع فرآورده‌های لبنی به وفور در اختیار خانواده‌ها خواهد بود و هیچ گونه افزایش قیمتی در ماه مبارک رمضان در حوزه محصولات لبنی نخواهیم داشت. به گفته باکری ستاد تنظیم بازار از سال 94 هیچ مصوبه‌ای درباره قیمت فرآورده‌های لبنی نداشته است؛ از این رو کارخانه‌ها معادل تورم سالانه و اثربخشی آن روی محصولات که ناشی از دستمزد، هزینه‌های انرژی، مواد بسته‌بندی و نرخ برابری ارز است، تغییرات قیمت داشتند. در سال 97 نیز برای 12 درصد اثربخشی تغییرات نرخ ارز و مواد پتروشیمی مورد نیاز برای بسته‌بندی، پیشنهادهایی به سازمان حمایت ارائه شده که پس از ارسال به ستاد تنظیم بازار، تصمیم گیری خواهد شد.

حلیم و آش گران نمی‌شود

حلیم و آش جزو اصلی‌ترین و لذیذترین غذاهای مصرفی در این ماه محسوب می‌شوند که به گفته رییس اتحادیه حلیم، آش و غذاهای سنتی، این دو غذا در ماه رمضان امسال افزایش قیمت نخواهند داشت. حسین محمدی درباره قیمت آش، حلیم و کباب در این ماه گفته است: با توجه به شرایط اقتصادی و به جهت رعایت حال روزه‌داران، امسال قیمت آش، حلیم و کباب در ماه مبارک رمضان مطابق سال گذشته خواهد بود و تغییری نمی‌کند.با وجود افزایش قیمت کالای اساسی از جمله گوشت و مواد اولیه تهیه آش، حلیم و کباب برای تولید کنندگان تصمیم بر این شده تا از سود چشم پوشی کنند و ما هم در ثواب روزه داری مردم سهیم باشیم و قیمت این خوراکی در ماه مبارک رمضان تغییری نخواهد داشت. هر کیلو حلیم ساده ۱۲ هزار تومان، حلیم معجون با تمامی مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان و قیمت هر پرس حلیم با تمام مخلفات هشت هزار تومان، هر کیلو آش شله قلم‌کار با مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان و هر پرس شله قلم‌کار هشت هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلو آش رشته ساده ۱۲ هزار تومان، هر کیلو آش رشته با تمام مخلفات کامل ۱۳هزار تومان و هر پرس آش رشته هشت هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت هر پرس آش و حلیم ساده هفت هزار تومان و هر پرس آش و حلیم ویژه هشت هزار تومان است. قیمت کباب نیز در سال جاری گران نخواهد شد.

قیمت خرما و سبزی خوردن

خرما نیز به دلیل مقوی و مغذی بودن و خاصیت سرشاری که داراست، در ماه رمضان بر سر سفره‌های افطار خودنمایی می‌کند. قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی درجه یک در میادین میوه و تره‌بار شهرداری، 8500 تومان، خرمای زاهدی درجه یک، 6700 تومان، خرمای پیارم 19000 تومان، خرمای دشتستان و کبکاب 4900 تومان و خرمای کبکاب شسته 16000 تومان است. همچنین هر کیلوگرم سبزی پاک کرده به قیمت 2740 تومان و سبزی دسته‌ای هر کیلوگرم 1970 تومان فروخته می‌شود. با بررسی تفاوت قیمت‌ها نسبت به سال گذشته، این‌گونه به نظر می‌رسد که در ماه رمضان امسال نه‌تنها مواد غذایی با افزایش قیمت چشمگیر ی مواجه نیستند بلکه در هیچ محصولی شاهد کمبود آن نخواهیم بود و مردم به آسانی قادر به تهیه محصولات مورد نظر خود هستند. به این ترتیب در ماه رمضان امسال ارزانی میهمان سفره‌ها و خانه‌های مردم خواهد بود.