۰ نفر

گران فروشی کاغذ و تعطیلی نشریات

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۰۱
کد خبر: 264523
گران فروشی کاغذ و تعطیلی نشریات

طی هفته گذشته با افزایش ناگهانی نرخ ارز و گرانی و کمبود دلار در بازار شاهد هستیم که تمام اصناف، صنایع و بازارها تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار، طی هفته گذشته با افزایش ناگهانی نرخ ارز و گرانی و کمبود دلار در بازار شاهد هستیم که تمام اصناف، صنایع و بازارها تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. در این بین روزنامه‌ها و نشریات برای خرید کاغذ مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

 بر اساس گزارش‌ها شوک تبدیل دلار مبادله‌ای به دلار تک‌نرخی به مطبوعات رسید و تاجران کاغذ با وجود اینکه کاغذهای موجودشان با دلار مبادله‌ای وارد شده، اما تحویل کاغذها را متوقف کرده‌اند و قیمت کاغذ را از کیلویی ۳,۶۰۰ تومان به کیلویی ۴,۱۵۰ تومان رسانده‌اند و پیش‌فاکتورها و قراردادهای کاغذ را فقط با قیمت جدید قابل انجام می‌دانند. این سود ۱۵ درصدی تاجران کاغذ بحران نشریات را بیشتر خواهد کرد، به طوری که ظرف شش ماه گذشته قیمت کاغذ دو برابر شده است. این در حالیست که دولت به‌شدت قصد دارد با گرانی کاذب مقابله کند. متأسفانه با نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای نسبت به گذشته قیمت کاغذ در بازار تقریباً به دو برابر قیمت گذشته رسیده است. این تنها مشکل بازار کاغذ نیست، بلکه همین کاغذ گران، کمیاب هم شده است و چندان قابل دسترس برای همه نیست. البته این روالی ثابت در ایجاد همه بازارهای سیاه برای سودجویی خواص محدود است. کارشناسان بازار کاغذ می‌گویند بخش مهمی از تامین‌کنندگان کاغذ در بازار اقدام به احتکار کالا در انبارهای خود کرده‌اند. این اقدام هر دو نتیجه فعلی بازار را رقم زده است: کاغذ هم کم است و هم گران. در چنین شرایطی کار بسیاری از چاپخانه‌ها متوقف شده است چون با فرض پیدا کردن کاغذ در بازار، خرید آن با قیمت دو برابری باعث می‌شود تا دیگر این صنعت حداقل در موقعیت کنونی هیچ صرفه اقتصادی نداشته باشد. در همین رابطه محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به وضعیت قیمت کاغذ در یک ماه اخیر گفت: «به محض نوسان قیمت ارز و به‌دنبال آن افزایش قیمت کاغذ وارداتی، ناشران ترجیح‌شان بر این شد که با احتیاط بیشتری دست به خرید بزنند. به هر حال کوچک‌ترین افزایش قیمت ارز در بازار کاغذ تاثیر‌گذار خواهد بود. البته ذکر این نکته الزامی است که در دو دولت یازدهم و دولت فعلی کاغذ با ثبات بیشتری در مقایسه با گذشته روبه‌رو بوده است.»

تجار بزرگ اصلاً فروشی ندارند

علی محرابی، فعال بازار نوشت‌افزار

در کشور ما نرخ تمام کالاها حتی کالاهای ساخت ایران نیز به نرخ دلار گره خورده است، چراکه ما واردکننده مواد اولیه در بسیاری از صنایع هستیم. بنابراین این افزایش نرخ دلار بر کالاهای تولید داخل نیز تأثیر گذاشته است. از کالاهای وارداتی که بگذریم، چراکه امروز و در این شرایط شاهد هستیم که هر کسی هر قیمتی که می‌خواهد روی این اجناس می‌گذارد و کسی نیز جلودارشان نیست. در حوزه نوشت‌افزار نیز این تأثیرات بیشتر از هر صنف دیگری قابل لمس است، چراکه اکثر قریب به اتفاق کالاهای مربوط به این صنف وارداتی بوده و نرخ دلار تعیین‌کننده قیمت فروش آنهاست. متأسفانه بیشترین تأثیر روی قیمت کاغذ بوده است. بی‌ثباتی نرخ ارز موجب افزایش قیمت کاغذ شد و قیمت خرید کاغذ A4 به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و قیمت فروش به مشتری نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده است. متأسفانه افزایش نرخ کاغذ به این موضوع ختم نشده و دامن نشریات و روزنامه‌ها را نیز گرفته است. تجار کاغذ به راحتی از فروش کاغذ به روزنامه‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز سر باز زده‌اند و فروش را تنها منوط به حساب نرخ ارز به قیمت روز کرده‌اند، در حالی که این قراردادها با روزنامه‌ها مدت‌ها قبل بسته شده و نباید نرخ ارز روی آن تأثیری داشته باشد و کاغذها به همان قیمت قبل به روزنامه‌ها و نشریات تحویل داده شود. از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ دلار برخی از قیمت‌ها که به آن وابسته هستند، افزایش یافته است و در نتیجه همین امر برخی از برندهای معروف که نمایندگی دارند، اصلاً فروش ندارند و تا تثبیت نرخ ارز دست نگه داشته‌اند. در تهران تجار بزرگ اصلاً فروشی ندارند چون از آینده بازار مطلع نیستند و همچنین برخی از مواد اولیه که از خارج وارد می‌شود نیز به فروش نمی‌رسد تا بازار تثبیت شود. تاجران کاغذ نیز در حالت انتظار و به نوعی سردرگمی بوده و به علت مشخص نبودن قیمت، بلاتکلیف هستند.

نرخ کاغذ را دولا پهنا حساب می‌کنند

ابراهیم ابوالحسنی، فعال صنعت چاپ

با افزایش نرخ دلار و به دنبال آن تصمیم دولت برای ارز تک‌نرخی هر روز شاهد هستیم که از روزنامه‌ای تماس گرفته می‌شود و برای کاهش صفحات روزنامه‌ها با چاپخانه هماهنگی می‌شود. متأسفانه افزایش این تماس‌ها برای صنعت چاپ که خود در رکود به سر می‌برد، اصلاً خوشایند نیست. به طور کلی برای نشریات و روزنامه‌ها و متأثر از آن چاپخانه‌ها آینده خوبی پیش‌بینی نمی‌شود. هر روز شاهد شنیدن خبری درباره بسته شدن روزنامه‌ها به دلیل فقدان و گرانی کاغذ هستیم. تاجران و واردکنندگان کاغذ این روزها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با روزنامه‌ها به اصطلاح خودمان نرخ کاغذ را دولا پهنا حساب می‌کنند. بنابراین چاره‌ای جز تعطیلی و پایین کشیدن کرکره روزنامه برای صاحبان این مشاغل باقی نمی‌ماند. بنابراین این روزها شاهد کمبود و گرانی کاغذ و نیز کیفیت نامطلوب کاغذهای تولید داخل هستیم که براساس شنیده‌ها چندین روزنامه به دلیل اینکه کاغذ ندارند، تصمیم گرفته‌اند که فعلاً چاپ نداشته باشند و به چاپخانه اطلاع‌رسانی کرده‌اند و این وضعیت بقیه نشریات را هم به شکل دومینووار دربرمی‌گیرد.

برخی از فروشندگان خارجی طالب قیمت بیشتری هستند

سید حسین میرباقری، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا

کاغذ یک کالای استراتژیک است و هرگونه تغییر و تحول در بازارهای ارزی تأثیر فراوانی را برای مصرف‌کننده در پی دارد. افزایش قیمت روزهای اخیر نرخ دلار در کشور همچنین تغییر نرخ ارز مبادله‌ای موجب شد که بازار کاغذ در بخش‌های مختلف دچار نوسان قیمت شود.

یکی از مشکلاتی که وارد‌کنندگان کاغذ در روزهای اخیر با آن مواجه شده‌اند، این است که برخی از فروشندگان خارجی از ارائه محموله‌ای که قبلاً فروخته‌اند، امتناع می‌کنند و طالب قیمت بیشتری هستند، در حالی که اگر برعکس این موضوع بود ایران را از فهرست بازرگانی آن کشور حذف می‌کردند. ما در داخل که این موضوع را پیگیری می‌کنیم، متأسفانه هیچ مرجعی وجود ندارد که این مشکلات را پیگیری کند. در حال حاضر خرید و فروش کاغذ نیز انجام می‌شود، اما بازار رونق چندانی ندارد، مصرف‌کنندگان کاغذ باید توجه داشته باشند که بار بعدی که وارد بازار شود قطعاً با قیمت‌های بالاتری خواهد بود. آن هم به دلیل سیر صعودی که قیمت کاغذ در بازار جهانی طی می‌کند‌.