۰ نفر

خداحافظی با روستای بی‌آب و برق

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۶
کد خبر: 194659
خداحافظی با روستای بی‌آب و برق

در حالی انتقاداتی از سوی برخی کاندیدا‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر عدم توجه به اقشار محروم جامعه و طرفداری از چهار‌درصدی‌ها به عملکرد دولت یازدهم وارد شد که با ارزیابی کارنامه اقتصادی این دولت می‌توان دریافت یکی از اولویت‌های مهم آن از همان ابتدا به خدمات رسانی به اقشار محروم و روستاییان جامعه معطوف بوده است.

گازرسانی به ۹‌هزار و ۲۰۰ روستا، راه‌اندازی ۲۵۰۰ خانه بهداشت و تخصیص ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال برای آبرسانی روستایی تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت در راستای همین هدف است، به گونه‌ای که با تدابیر انجام شده در این دولت، به گواه وزیر نیرو، تا سه سال آینده عبارت «روستای بدون آب و برق» از قاموس کشور حذف خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، یکی از انتقاداتی که بارها از سوی جناح‌ اصولگرا و رقیبان دولت در جریان انتخابات مطرح شد،‌ متوجه مساله برجام بود. منتقدان دولت در حالی بر تاثیر نداشتن توافق هسته‌ای بر معیشت مردم پافشاری کردند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی منافع برجام به جیب محروم‌ترین مردم ایران رفته است. در همین رابطه،‌ یک اقتصاددان گفت: «چرا باید دوستان ما در جبهه دلواپسان از این دستاورد ناراحت باشند؟ چه چیزی باعث شده که این دستاورد مورد توجه نباشد؟ اینکه درآمد گندمکاران در سال 95 به میزان 17 برابر سال 91 افزایش یافته، چرا باید مایه ناراحتی و خشم مخالفان باشد؟ مگر گندمکاران و قالیبافان، محروم ترین، شایسته‌ترین و زحمتکش‌ترین افراد ملت ایران نیستند؟ اصلا دو قشری می‌توانیم پیدا کنیم که از این دو گروه شریف‌تر باشند؟چرا کسی این دستاوردها را نمی‌بیند؟» سعید لیلاز ادامه داد: «چرا روشنفکران دلواپس نمی‌گویند منافع توافق هسته‌ای به جیب محروم‌ترین مردم ایران رفته است؟ آیا یادشان رفته که در دوران تحریم‌ها برای خرید انسولین ناچار بودیم، 10 دست این دارو را بچرخانیم تا در نهایت به دست ما برسد؟ اما امروز راحت‌تر در دسترس است و البته ارزان‌تر از گذشته شده. این شرایط بهتر است یا آنکه پول درمان بیماران سرطانی را به واردات پورشه اختصاص بدهیم؟»

راه‌اندازی 2500 خانه بهداشت

دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در حوزه سلامت قرار داده است و در حالی که وزارت بهداشت در سال‌های گذشته در برخی از استان‌ها، از نظر رضایت مردم، رتبه 30 به بعد را داشته، اما با همت دولت یازدهم در شرایط سخت اقتصادی که فروش نفت ایران به یک سوم کاهش یافته بود، رضایتمندی مردم از حوزه سلامت، افزایش چشمگیری یافت. به گفته وزیر بهداشت اجرای بیشترین طرح‌های بهداشتی در محروم‌ترین مناطق کشور نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید به مناطق کمتر توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای دارد. حسن قاضی‌زاده گفت: «شش‌هزار و 500 طرح بهداشتی درمانی در دولت‌یازدهم در سراسر کشور به‌ ویژه در مناطق محروم اجرا و راه‌اندازی شده که 60‌درصد از این طرح‌های عمران- بهداشتی و درمانی تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.»

توسعه گازرسانی برای گسترش رفاه

دولت یازدهم با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، علاوه بر گازرسانی به 9‌هزار و 200 روستا، آخرین استان بدون گاز، یعنی استان سیستان و بلوچستان را تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داد. گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغال‌زایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می‌آید. در طول دولت یازدهم، اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد و توسعه خطوط انتقال و شبکه شهری و روستایی انجام شده است، به گونه‌ای که اجرای پروژه‌های گازرسانی از سال‌های 1393 تاکنون در طول 50 سال فعالیت صنعت گاز بی‌سابقه بوده است. پوشش گازرسانی روستاهای کشور در سال 1392 از نظر جمعیتی 55‌درصد بود، اما با اجرای طرح‌های جدید گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم، پوشش خانواده‌های روستایی برخوردار از گاز به حدود 70‌درصد می‌رسد. در سال 1395، گازرسانی به پنج‌هزار و 600 روستا کلید خورد که از این تعداد، سه‌هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل و بقیه نیز تا پایان سال جاری از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

برق‌رسانی به بیش از 2‌هزار روستا

اقدامات دولت یازدهم در بخش برق رسانی به روستا‌ها هم مثال زدنی است،‌ به گونه‌ای که چندی پیش وزارت نیرو از وصل برق تمام روستا‌های بالای 10 خانوار خبر داد. در همین رابطه، وزیر نیرو گفت: برق رسانی به روستا‌ها در حالی صورت گرفت که آنها پراکندگی زیادی داشتند و طول خط آنها بسیار طولانی بود؛ برای انتقال تجهیزات به برخی از این روستاها از هلی کوپتر استفاده کردیم، در برخی مناطق از حیوانات بارکش و حتی در بعضی مناطق تجهیزات روی دوش افراد گذاشته و حمل می‌شد. او با ارائه گزارش عملکرد دولت یازدهم در برق رسانی به روستاها گفت: در دولت یازدهم، یعنی از نیمه دوم سال 1392 تا پایان سال 95، دو‌هزار و 152 روستا با جمعیتی بیش از 32‌هزار نفر برق رسانی شد؛ برای اجرای این پروژه ها، دو‌هزار و 750‌میلیارد ریال هزینه شد. وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی از نقاط امکان توسعه شبکه برق نبود، گفت: برای تامین برق این روستاها از انرژی‌های خورشیدی استفاده کردیم؛ در دولت یازدهم 117 روستا با انرژی خورشیدی برقدار شد که با 100 روستایی که از گذشته به انرژی خورشیدی مجهز شده بودند، تعداد روستاهای برقدار از طریق انرژی‌های خورشیدی به 217 روستا افزایش یافت. همچنین علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در تشریح عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم گفت: «اخیرا نقدهایی به دولت یازدهم مبنی بر واردات بیش از حد در این دولت می‌شود که باید گفت در صنعت آب و برق توان تولید به نوعی است که در حال حاضر ۹۵‌درصد در این صنعت خودکفایی داریم. »

تخصیص 20‌هزار‌میلیارد ریال برای آبرسانی

تا سه سال آینده عبارت «روستای بدون آب و برق» از قاموس کشور ما حذف خواهد شد؛ این اظهارنظر امیدوارکننده، چندی پیش از سوی وزیر نیرو مطرح شد. در زمان استقرار دولت یازدهم‌، در بودجه سال 1392 هیچ‌ردیفی به آبرسانی روستایی اختصاص نداشت و چند سال هیچ‌ردیفی برای این بخش در نظر گرفته نمی‌شد؛ تنها منبعی که در اختیار بود، منبع شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و نیز تبصره‌ای از عوارض آب شهرها بود که برای آبرسانی روستاها استفاده می‌شد و خیلی ناچیز بود. در همین رابطه حمید چیت چیان گفت: «در دولت یازدهم پنج‌هزار و ٢00 روستا با جمعیت چهار‌میلیون نفر از نعمت آب برخوردار شدند.» او ادامه داد: «تا قبل از این دولت، در بعضی از روستاها هیچ‌گاه شبکه آبرسانی سالم و مطلوب اجرا نشده بود؛ در بعضی روستاها شبکه‌های آب اجرا شده بود، اما یا فرسوده و یا در نتیجه خشکسالی ها، منابع تامین آب آنها قطع شده بود.» وزیر نیرو اضافه کرد: «در نتیجه آبرسانی به روستاها، جمعیت در آنها تثبیت شد و افرادی نیز که در سال‌های گذشته مهاجرت کرده بودند به روستای خود بازگشتند، سطح سلامت و بهداشت روستاییان ارتقا پیدا کرد، 59‌هزار شغل مستقیم ایجاد شد و همچنین آب مورد نیاز صنایع کوچک روستایی نیز تامین شد.»

همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه حجم اعتبارهای آبرسانی روستایی در سال ۹۵ نیز از محل صندوق توسعه ملی به بیش از ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال رسیده است، ‌گفت: «با بهره‌برداری از این ۳۶ تصفیه‌خانه، یک‌میلیون مترمکعب آب در شبانه روز وارد مدار می‌شود.» حمیدرضا جانباز افزود: «قبل از استقرار دولت یازدهم، اعتبارهای متمرکز روستایی صفر بود و اعتبار ملی نیز برای آبرسانی به روستاهای کشور وجود نداشت که با تلاش‌های شرکت مهندسی آبفای کشور و ارتباط دولت و مجلس، دو‌هزار‌میلیارد ریال در اعتبارهای ملی سال ۹۳ برای اجرای آبرسانی به روستاها اختصاص یافت و با حمایت دولت این رقم به چهار‌هزار‌میلیارد ریال در سال ۹۴ افزایش یافت.»