۰ نفر

"اقتصاد آنلاین" گزارش می‌دهد؛

تغییر ناگهانی تابلوهای موسسه آرمان (وحدت سابق) به "توسعه"!

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 189141
تغییر ناگهانی تابلوهای موسسه آرمان (وحدت سابق) به "توسعه"!

قصه فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز که با نرخ‌های سود بالا سپرده‌های مردم را جذب کرده و نظم بازار پولی کشور را به هم ریخته‌اند سری دراز دارد اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که یکی از این موسسات با مجوز خودش اقدام به تغییر و نصب تابلوی یکی از موسسات مجاز کرده است!

 اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان که باقیمانده طرح ساماندهی 10 تعاونی اعتباری در سال 95 بودند تا همین چند روز پیش و پس از تعطیلات نوروز سال جاری هر دو با یک نام و یک لوگو (موسسه آرمان) در بازار پولی کشور فعالیت می کردند.

اما پس از آنکه خبری مبنی بر بلوکه کردن سپرده های مردم توسط البرز ایرانیان در موسسه آرمان منتشر شد، هر دو تعاونی نسبت به انتشار این خبر اعتراض کردند.

تعاونی البرز ایرانیان در آن زمان نسبت به خبر اقتصاد آنلاین واکنش نشان داد و اعلام کرد که روال عادی روند پرداخت پول به سپرده گذاران موسسه اعتباری آرمان بر قرار است و این در حالی است که تماس مخاطبان با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین این موضوع را تایید نمی کند.

این تعاونی همچنین اواخر اسفند ماه سال گذشته، در وب سایت خود با درج خبری با عنوان "مژده به مشتریان ارجمند" اعلام کرد که "ریاست محترم بانک مرکزی در مورخ بیست و یکم اسفند ماه سال 1395 در پی نوشت نامه سرپـرست محتــرم مـوسسه اعتباری آرمان به ایشان، ضمن تایید و تاکید مجدد بر ادغام دو مـوسسه اعتبــاری آرمـــان و توسعه دستور ارجاع موضوع برای تصویب ادغام به شورای پول و اعتبار را صادر کردند."   

موسسه آرمان

اما مسوولان تعاونی وحدت نیز که پیش تر از ادغام با موسسه اعتباری توسعه سخن می گفتند اخیرا و در فروردین ماه سال جاری در اقدامی غیر قانونی اقدام به تغییر تابلوهای موسسه و همچنین وب سایت خود کرده و با نام موسسه اعتباری توسعه فعالیت می کند.

موسسه آرمان

تصویر سایت تعاونی وحدت قبل از تغییر

 

تعاونی وحدت

تصویر سایت تعاونی وحدت پس از تغییر

 

این در حالی است که بانک مرکزی اعلام می کند که این اقدام نیاز به مجوز شورای پول و اعتبار دارد که در سال جاری هنوز جلسه ای نداشته است، در سال گذشته هم چنین مجوزی در جلسات شورای پول و اعتبار صادر نشده است.

این اقدام تعاونی اعتباری وحدت که تا چندی پیش با عنوان آرمان فعالیت می کرد، پس از مشکلات ایجاد شده برای تعاونی البرز ایرانیان یا همان موسسه آرمان، فرار رو به جلو و دور زدن قانون است که بتواند فارغ از مشکلات ایجاد شده برای نام موسسه آرمان از نام موسسه مجاز توسعه سو استفاده کند.

لازم به ذکر است؛ اواخر سال 94، 10 تعاونی اعتباری به نام های فرشتگان، بدرتوس مشهد، پیوند، الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، وحدت و البرز ایرانیان با عنوان موسسه ای با عنوان آرمان ایرانیان فعالیت می کردند که فاقد مجوز بانک مرکزی بود.

سال 95 و در راستای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی تعاونی های فرشتگان، الزهراء مشهد، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، حسنات اصفهان، بدرتوس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران با دریافت مجوز از بانک مرکزی ادغام شده و با نام موسسه کاسپین به فعالیت خود ادامه دادند.  

 دو تعاونی وحدت و  البرز ایرانیان اما در موسسه اعتباری کاسپین ادغام نشدند و تا چندی پیش هر دو بدون ارتباط با یکدیگر با عنوان موسسه اعتباری آرمان فعالیت می کردند.