۰ نفر

آیا ترامپ می‌تواند برجام را نپذیرد؟

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 156536
آیا ترامپ می‌تواند برجام را نپذیرد؟

سعید لیلاز می‌گوید ترامپ نمی‌تواند برجام را نپذیرد و برجام با روی کار آمدن هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا خطری اجرای برجام را تهدید نمی‌کند. به نظر من آنچه که درباره از بین بردن برجام و... مطرح می‌شود فقط سرو صدای بیهوده است و سرنوشت موضوعی مانند برجام به سلیقه رئیس‌جمهور آینده آمریکا تغییر نمی‌کند.

لیلاز، درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: در وهله اول باید بگویم که در انتخابات آمریکا به تدریج از تفاوت بین کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات کاسته شده است، این موضوع به ویژه در مباحث تئوریک و گفتمان‌ساز کاندیداهای ریاست‌جمهوری دو طرف قابل بررسی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: البته لازم است درباره این دوره از انتخابات آمریکا بگویم که اکنون به نقطه حضیضی در تاریخ انتخابات آمریکا رسیده‌ایم، چون می‌بینیم که هیچ‌یک از کاندیداها نه دونالد ترامپ و نه هیلاری کلینتون هیچ گفتمان و راه حل بنیادینی برای مسائل کشور از جمله مسائل اقتصادی که از دیگری متفاوت به نظر بیاید ارایه نداده‌اند و به نظر من این موضوع نشان دهنده تداوم افول ایالت متحده آمریکا است.

این اقتصاد دان بیان کرد: درست است که ایالت متحده آمریکا کشوری است که بر تحولات ایران تاثیرگذار خواهد بود، ولی به نظر من این انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند تاثیری در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور بگذارد و البته تصمیماتی در این سطح که با برجام چه برخوردی شود به بیشتر به عهده نهادهای امنیتی آمریکا است تا رئیس جمهور.

او درباره ترامپ بیان کرد: گر چه ترامپ رادیکال‌نمایی می‌کند و ممکن است به نظر بیاید که حضور او برای ایران و اقتصاد ما بدتر از حضور کلینتون است، ولی به نظر من کلینتون و به طور کلی دموکرات‌ها ابزارهای جدی‌تر و پیچیده‌تری برای مقابله با ایران به کار خواهند بست. در نظر داشته باشید که ایران به هر حال یک رقیب مهم ژئوپولوتیک برای آمریکا در منطقه است و ریشه منازعات نیز همین موضوع است و هر دو در نهایت  رویکرد مشابهی دارند با این تفاوت که تاکید می‌کنم روش‌های دموکرات‌ها برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران پیچیده‌تر خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ترامپ گفته است که با روی کار آمدن قرار داد برجام را زیر سوال خواهد برد، بیان کرد: ترامپ هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند و از بین بردن برجام تحت هیچ شرایطی برای آمریکا میسر نیست، در نتیجه نگرانی درباره آینده برجام وجود ندارد و هیچ اتفاقی در این زمینه نخواهد افتاد و بهتر است سر و صداها کنار گذاشته شود.

او در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد ترامپ نسبت به متحدان سنتی آمریکا تعهد چندانی نداشته و ممکن است پس از اینکه رئیس جمهور شود با کشورهایی مانند روسیه دوستی و متحدانی مانند عربستان را طرد کند، پاسخ داد: خیر چنین اتفاقی ممکن نیست به این دلیل که به طور کلی چنین تصمیماتی به صورت صرف با رئیس‌جمهور نیست و این نهادها و دستگاه‌های امنیتی هستند که در این زمینه تصمیم می‌گیرند. بنابراین در صورت روی کار آمدن ترامپ نیز چنین تغییراتی در روابط و متحدان خارجی آمریکا رخ نخواهد داد.

لیلاز همچنین درباره اینکه تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهایی مانند سهام، نفت و گاز چه خواهد بود، بیان کرد: پیروزی ترامپ واکنش منفی بازارها را به دنبال خواهد داشت و طبیعتا برای مدتی نفت و طلا گران می‌شود و شاخص بازارهای جهانی کاهش می‌یابد.