۰ نفر

بلای «مرغ همسایه» برای بازار کار ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۷:۳۴
کد خبر: 156479
بلای «مرغ همسایه» برای بازار کار ایران

برندگرایی و استفاده نکردن از کالاهای بومی و داخلی مشکلی است که در جامعه رواج پیدا کرده و واردات کالاهای خارجی در داخل کشور میخی بر پیکره تولید شده که بیکاری گسترده جوانان را به همراه داشته است.

 چند سالی است که به ویژه فرهنگ استفاده از کالای خارجی در کشور شایع شده است و در بیشتر مواقع مشاهده می‌کنیم که مردم تولیدات خارجی را به تولیدات داخلی ترجیح می‌هند و همین موضوع باعث شده تا ازار در تسخیر تولیدات خارجی باشد. شواهد حاکی از این است که اکثر کالاهای موجود در بازار چینی است و با توجه به تقاضای مصرف‌کنندگان ما بازار کشور در حال حاضر در قبضه چینی‌هاست. از میان متقاضیان کالاهای خارجی عده‌یی معتقدند که کیفیت پایین کالاهای داخلی سبب گرایش آنها به کالاهای خارجی و برند شده است. شاید بخشی از این حرف درست باشد اما حمایت مصرف‌کننده داخلی با استفاده از کالاهای داخلی می‌تواند گام به گام تولیدات داخلی را به سمت بهبود سوق دهد.

 دغدغه‌‌ای به نام بیکاری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، این روزها بیکاری مساله اول کشور است که به عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین دغدغه و مشکل داخلی کشور تبدیل شده است و هر ایرانی باید تلاش کند تا سنگی از پیش پای بیکاری جوانان بردارد. مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، مصرف کالای داخلی را یکی از ملزومات و بایسته‌های جهاد اقتصادی دانسته و همگان را به مصرف کالاهای ایرانی ساخت داخل دعوت کردند.

در این میان شاید عده‌یی بیان کنند در صورتی که اجناس مرغوب خارجی است چرا سراغ کالای داخلی برویم؟ پاسخ این است که در کنار ارزشمندی هویت ملی و تقویت روحیه خودکفایی، مهم‌ترین اثر مصرف کالای داخلی رفع بیکاری است.

کار یعنی فعالیت ثمربخش نیروی انسانی در یک فرآیند که حاصل آن ایجاد ارزش اقتصادی است. زمانی که تولیداتی ناشی از کار خریدار داشته باشد کشور توسعه می‌یابد، زمانی که کشور توسعه یابد بیکاری کاهش پیدا می‌کند. به همین نسبت هر چه سطح فناوری بالاتر و پیشرفته‌تر باشد، سهم نیروی انسانی در محصول بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که در کشورهای صنعتی پیشرفته نرخ بیکاری بسیار پایین است، زیرا محصولات با محتوای کار نیروی انسانی به فروش می‌رسد و بازار کار گرم می‌شود و در نتیجه بیکاران جذب بازار می‌شوند و نه تنها باری بر دوش تولید نیستند بلکه خود به صورت عاملی برای گسترش و غنی‌سازی فرآیند تولید در می‌آیند که زمینه‌ساز نیاز به نیروی کار بیشتر و بیشتر خواهد بود. به همین ترتیب تنها راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در داخل کشور است.

اما در کشور ما ماجرا برعکس است و متاسفانه این روزها به جای حمایت از تولید داخل به مصرف‌کننده‌یی تبدیل شده‌ایم که تعهد حمایت از اجناس خارجی را دارد. بدتر از رواج فرهنگی در استفاده از کالای خارجی، وجود نامبارک پدیده قاچاق و فعالیت شبکه‌های گسترده و مافیایی قاچاق کالاها و محصولات خارجی به کشور حتی از طریق مبادی رسمی و به صورت انبوه و کانتینری است که قائدتا خیانت بزرگی را در بیکار ماندن جوانان این مرز و بوم مرتکب شده و می‌شوند.

 واردات غیرضروری

اهمیت استفاده از کالاهای داخلی بارها از سوی مسوولان ارشد کشور گوشزد شده است و حتی مقام معظم رهبری، در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیرضروری» به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسوولان دولت‌های مختلف، مکرر این مساله را گوشزد کرده‌ام و آنها نیز می‌گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می‌رود، اما این دلیل پذیرفتنی نیست.

ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سم تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مساله تاکید کردند: باید قوی‌ترین اشخاص را مامور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاه‌های ذی‌ربط با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته مقابله و برخورد کند.

بار دیگر نیز ایشان در خردادماه سال جاری در دیدار رییس و نمایندگان مجلس دهم حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل اقدامات جدی انجام شود.

بر اساس نظر تمام کارشناسان، چین در حال قبضه کردن بازار کشورهای مختلف اعم از اروپایی، امریکایی و آسیایی است و با توجه به نیروی کار ارزان، تولید انبوه کالا و استفاده از تکنولوژی، تبدیل به مرکز تولید کالا در دنیا شده و اکثریت کشورها میزبان این کالاها شده‌اند و قادر به رقابت با آنها نیستند. در این میان ایران نیز جدا از این مقوله نیست و همانند سایر کشورها مقصد کالاهای صادراتی از چین شده است.

نگاهی به آمارهای گمرگ حکایت از این دارد که از موی سر تا سنگ پا از کشور چین به ایران وارد شده است. سنگ مرمر، گوانت، سنگ کف و دیوار، آینه ماشین قاب شده، سیم خاردار، میخ، میخ سرپهن پونز، سوزن دو زندگی، رفوگری، ظرفشویی و روشویی، تیغه برای کارد و چاقو، دسته کارد و چاقو، مداد تراش و تیغه آن، لوله از فلز معمولی، قفسه بایگانی، گیره‌ نامه، گوشه گیرنامه، چوب ماهیگیری، قلاب ماهیگیری، استخوان، کاسه لاک‌پشت انواع شاخ، دگمه قابلمه، دگمه فشاری، زیپ یا دندانه از فلزات معمولی، مهرهای تاریخ زنی، جارو، چراغ رومیزی و کنار تخت، کارد سرمیز با تیغه ثابت، بیل، بیلچه، موی انسان، روتختی، لوله و شیلنگ از کائوچو و کلا نیزه سخت نشده بدون لوازم و ملحقات، واکس کفش، سنگ‌پا، خاک رس نسوز، کچاپ گوچه فرنگی و سایر سس‌های گوجه‌فرنگی، هلو، شلیل، شفتالو، مرکبات، بادام‌زمینی، انواع میوه و پوست میوه تنها بخشی از لیست کالاهای وارداتی چین به ایران است.

 حمایت فرهنگی از کالای ایرانی

اکنون در راستای استفاده گسترده مردم از کالای خارجی و بروز معضل بیکاری چند هفته‌یی است که در میادین اصلی شهر و نقاط پر تردد بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی کالای ایرانی نصب شده از سوی شهرداری به چشم می‌خورد به‌طوری که به هرجا می‌نگرید آن را می‌بینید. اما به راستی تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌یی برای مصرف‌کنندگان است؟

به اعتقاد کارشناسان کارآفرینی و بازار کار، این توصیه صرفا برای مصرف‌کنندگان نیست بلکه تولید‌کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر اجاره ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند. تولید‌کننده باید مصرف‌کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف‌کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد.

به عبارت دیگر مردم مطابق فرمایش‌های مقام معظم رهبری باید مطالبه کیفیت داشته باشند یعنی هنگام خرید انتقاد کنند و به تولید‌کنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر باید از تولید داخلی و تولید‌کننده ایرانی حمایت جدی کنند.

 مردم باید مطالبه کیفیت نیز داشته باشند

شاهد کلام برای افزایش کیفیت کالای خارجی فرمایشات مقام معظم رهبری است. ایشان در روز کارگرسال جاری فرمودند: یکی از نقش‌های مردم در حمایت از کالای داخلی که مکمل خرید کالای داخلی است، مطالبه کیفیت از تولید‌کنندگان داخلی است. ما در تاریخ اقتصادی ایران پدیده خودروسازی را داریم و نتیجه حمایت‌های بدون مطالبه را مشاهده کردیم.

در نتیجه مردم همان میزان که وظیفه دارند کالای ایرانی تهیه کنند، همان میزان هم وظیفه دارند تا از تولید‌کننده ایرانی حداکثر کیفیت را مطالبه کنند تا شاهد رشد و افزایش کیفیت تولید ایرانی باشیم. باید بر سلامت و کیفیت کالاهای صادراتی نظارت شود چرا که صادر شدن اجناس و کالاهای ناسالم و بی‌کیفیت، موجب بدنام شدن ایران و ضربه به صادرات کشور خواهد شد.

فرهنگ شهروندان باید به‌گونه‌یی تغییر کند که هر شهروند بداند مصرف کالای خارجی به معنای بیکاری جوان ایرانی است. به امید روزی که مصرف کالای خارجی به جای نشانه‌یی از شخصیت به عنوان عمل ناشایست در جهت عدم کمک به کشور شناخته شود.