۰ نفر

تولید ساله ۱۵ تن سنگ قیمتی در مشهد

۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 141126
تولید ساله ۱۵ تن سنگ قیمتی در مشهد

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه هر ساله در مشهد در حدود 15 تن، تولید و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی انجام می‌شود، گفت: این امر موجب اشتغال زایی برای 16 هزار نفر در این صنعت شده‌ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا رشیدیان در مراسم «جشن مشهد؛ شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها» که در محل هتل همای شماره یک برگزار شد، اظهار کرد: مشهد با توجه به ظرفیت‌هایی که داراست توانست در بحث سنگ‌های قیمتی نیز به طور جهانی رشد پیدا کند چرا که این شهر نه تنها در این حوزه بلکه به خاطر قدمت طولانی‌مدت خود، بار دیگر درخشیده است.

وی با بیان اینکه مشهد براساس آثار تاریخی موجود در کشف رود سابقه طولانی مدت در حوزه صنایع تزیینی و سنگی داشته و مردم آن منطقه از لحاظ هنر، صنعت و ساخت مثال زدنی بودند، عنوان کرد: بسیاری از آثار صنعتگران این شهر در موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مورد بازدید قرار می‌گیرد که نشان از سابقه طولانی مدت مردم این شهر در زمینه نوآوری در زمینه سنگ و جواهرات دارد.

رشیدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) هر ساله میزبان27 میلیون زائر است، گوهرسنگ‌ها از باب هنری و نیز نگاهی که در رابطه با آثار وجودی سنگ‌ها در اعتقادات و فرهنگ ایرانیان وجود دارد مورد توجه بوده و زائرین و گردشگران مذهبی که در مشهد حضور پیدا می‌کنند به طور معمول سوغات خود را نیز از همین گوهرسنگ ها تهیه می‌کنند.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه شاید هیچ شهری به اندازه مشهد به تولید گوهر سنگ نمی‌پردازد، خاطرنشان کرد: در این میان، باید اهتمام ویژه‌ای برای حفظ وضع موجود و گسترش و توسعه هرچه بیشتر آن داشت. بر همین اساس، باید بعد از تحولاتی که بعد از برجام صورت گرفت در موضوع استخراج، تولید و نیز آموزش صنعتگران، فرآوری، طراحی و ساخت گوهرسنگ‌ها در استان گام‌های جدی برداشته شود.

رشیدیان گفت: در این میان، بخش دولتی با ایجاد زمینه و ظرفیت‌های ممکن، بخش خصوصی با ورود به سرمایه‌گذاری مناسب، بخش دانشگاهی و علمی با تربیت نیروی انسانی و نیز مردم با حمایت خود می‌توانند شاهد این باشند که در صنعتی که ریشه قدیمی در فرهنگ ایرانیان دارد با حمایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و میراث گردشگری مدارج و موفقیت‌های دیگری را نیز کسب کنند.

وی اظهار کرد: این ظرفیت‌ها در استان در کنار ظرفیت‌های طبیعی می‌تواند نامگذاری در این موقعیت را چندین برابر کند تا بتوانیم به اهدافی که در این خصوص در نظر گرفته شده برسیم و نیز مشهد بتواند در گردش نقدینگی 700 میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی نقش و سهم بیشتری داشته باشد.