۰ نفر

یک دهه موفقیت مالی با نام تجاری هری پاتر

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹
کد خبر: 138594
یک دهه موفقیت مالی با نام تجاری هری پاتر

طرفداران هری پاتر ماه ژوئیه را با یک اتفاق خوب به پایان رساندند؛ نزدیک به 10سال بعد از آخرین کتاب هری پاتر حالا می توانند یک بار دیگر خود را در دنیای جادویی ساخته ذهن جی کی رولینگ غرق کنند.

«هری پاتر و کودک نفرین شده» تازه ترین کتاب مجموعه کتاب های هری پاتر است که روز یکشنبه به دست دوستدارانش رسید. البته این کتاب در واقع نمایشنامه ای دو قسمتی است که جک ترون براساس قصه ای کاملاً تازه به قلم مشترک ترون، رولینگ و جان تیفانی نوشته و از 30 ژوئیه در سالن نمایش کاخ لندن به روی صحنه رفته است. نسخه نوشتاری این نمایش 31 ژوئیه، روز تولد جی کی رولینگ، به دست دوستداران او رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، مجموعه کتاب هایی که به 68 زبان زنده دنیا ترجمه شد، بیش از 400 میلیون نسخه فروخت و نویسنده اش را از بیکاری که با حقوق دولتی زندگی می کرد، ظرف چند سال به یک مولتی میلیونر تبدیل کرد. تنها هشت فیلمی که براساس داستان های خانم رولینگ ساخته شدند، در ایالات متحده 2میلیارد دلار درآمد داشت و این مجموعه را به لحاظ تجاری به موفق ترین سری فیلم های دنباله دار در آمریکا تبدیل کرد و حالا به گفته سی ان ان براساس آماری که از میزان پیش فروش  «هری پاتر و کودک نفرین شده» منتشر شده، پیش بینی می شود که این کتاب هم در آمازون و هم در بارنز اند نوبل (یک کتابفروشی آنلاین دیگر در ایالات متحده) پرفروش ترین کتاب سال 2016 خواهد بود.

نشریه میرور در مقاله ای که در ماه مارس در این خصوص منتشر کرده، می گوید نام تجاری هری پاتر جدا از کتاب ها تاکنون نزدیک به 7/5 میلیارد پوند درآمد داشته است و پیش بینی  می شود که به لطف همین نمایشنامه تازه به بازار آمده و نوشته های دیگر خانم رولینگ در وب سایتش  «Pottermore» به 17 میلیارد دلار برسد.

گفته می شود فروش کتاب های اینترنتی که از وب سایت Pottermore منتشر شده، تنها طی سه سال گذشته 70میلیون پوند درآمد داشته و حالا نمایش آن در قلب بریتانیا به روی صحنه رفته است. نشریه میرور معتقد است اگر نمایش  «هری پاتر و کودک نفرین شده» در سرتاسر دنیا به روی صحنه برود می تواند به موفقیت نمایش هایی چون  «شیرشاه» و  «بینوایان» برسد و سود حاصل از قصه های برآمده از دنیای جادوگرها را بیشتر و بیشتر کند.

مارک بروکوسکی، متخصص بازاریابی در گفت وگو با نشریه The Sun می گوید: «جی کی رولینگ نام تجاری هری پاتر را با جدیت تمام مدیریت می کند تا مطمئن شود هر آنچه به نام هری پاتر به بازار می آید، از کیفیت بالایی برخوردار باشد و تا جایی که این نام می فروشد، او می تواند فیلم ، کتاب، برنامه های تلویزیونی بیشتری را تولید کند و این فهرست به همین جا هم ختم نمی شود.

هری پاتر می تواند با نسل های بعدی هم میلیاردها درآمد داشته باشد.» استفان درو، متخصص بازاریابی می گوید: «با وجود تمام محصولات دیگری که با نام هری پاتر به بازار آمده، این نام تجاری قابلیت این را دارد که حتی بزرگ تر از روز های اوج سری کتاب های اصلی شود.»

ثروت شخصی خانم رولینگ به 584 میلیون پوند می رسد. او سال گذشته در مصاحبه ای با اپرا وینفری، مجری تلویزیونی محبوب و معروف آمریکایی گفت ثروت حاصل از رمان های هری پاتر که خیلی سریع به دست آمد، برایش  «بسیار ترسناک» بوده است.

رولینگ همچنین در مصاحبه ای با ضمیمه آخرهفته نشریه گاردین، گفت که در خانواده ثروتمندی بزرگ نشده و به یک باره به این میزان ثروت رسیده و دیگر کسی را برای حرف زدن نداشته. به گفته مصاحبه کننده گاردین زن های زیادی در دنیا در این موقعیت قرار نمی گیرند. خانم رولینگ در همین مصاحبه اعتراف کرده بود که فکر می کند تا ابد پولدار باقی بماند. این طور که پیداست چندان بیراه هم نمی گوید.

به گفته دیلی میل، بعد از هفت رمان، هشت فیلم سینمایی، سه کتابچه، دو فیلم تازه که براساس این کتابچه ها ساخته شده، وب سایت Pottermore و دایره المعارفی که در حال تهیه است، خانم رولینگ می تواند با خیال راحت بابت خلق دنیای جادویی هری پاتر به خودش و کار خوبش تبریک بگوید. 

او یکی از موفق ترین و محبوب ترین شخصیت های خیالی تمام دوران را به وجود آورده و سود زیادی را نصیب خودش و خیلی های دیگر کرده است. پارک هایی که در هالیوود و فلوریدا با تم هری پاتر ساخته شده، تقریبا هر روز پر از بچه ها و نوجوان هایی است که لباس هری پاتر را به تن می کنند و چوب جادویش را به دست می گیرند.

حالا بلیت های نمایشنامه هری پاتر و کودک نفرین شده تا ماه مه سال 2017 با قیمت پیش فروش 2هزار پوند در وب سایت ها به فروش رفته است. خانم رولینگ در توییتر شخصی خود در پاسخ به آنهایی که به تمام شدن بلیت ها و احتمال اینکه نتوانند نمایش را روی صحنه ببینند، گفت که اگر تقاضا تا این اندازه بالا و ادامه داشته باشد، تور نمایش هری پاتر و کودک نفرین شده تا مدت ها اجرا خواهد شد.

  معترضان همان هایی هستند که در تمام این سال ها تی شرت های 20 پوندی و انگشترهای 9 پوندی هری پاتر را خریده اند و حالا منتظرند که کاراکتر موردعلاقه شان را که حالا سه بچه دارد و در وزارتخانه جادو کار می کند، روی صحنه ببینند. خانم رولینگ می گوید داستان های هری پاتر با این نمایشنامه به پایان می رسد.